پیش‌بینی‌های آماری از افزایش جمعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی

پیش‌بینی‌های آماری از افزایش جمعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در سالهای اخیر و به دنبال درگیری‌ها در سوریه و دیگر کشورهای مسلمان و پناه آوردن جمعیت قابل توجهی از ساکنان این کشورها به اروپا، بر شمار جمعیت مسلمان در این قاره افزوده شده است.

موج ورود پناهجویان مسلمان به این قاره، بحث دربارۀ آینده اروپا و سیاستهای امنیتی کشورهای آن را بیش از پیش بر سر زبانها انداخته است. 

برای درک تغییرات جمعیتی مسلمانان در اروپا مرکز تحقیقات Pew Research Center سه سناریو را بر اساس داده‌ها طراحی کرده و برای تحلیل داده ها، جمعیت مهاجران حاضر در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین مهاجران در دو کشور نروژ و سوئیس در نظر گرفته است.

مطالعۀ داده‌های آماری نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان در مجموع این کشورها از ۱۹.۵ میلیون نفر (۳.۸ درصد از کل جمعیت کشورها) در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۲۵.۸ میلیون نفر (۴.۹ درصد از کل جمعیت این کشورها) در نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است.

سناریوی اول، سناریوی «مهاجرت صفر» است. به این معنی که حتی اگر اکنون ورود تمام مهاجران به اتحادیه اروپا بلافاصله و برای همیشه متوقف شود و سناریوی «مهاجرت صفر» بوجود آید، باز هم انتظار می‌رود که جمعیت مسلمانان در این مجموع این کشورها از سطح کنونی ۴.۹ درصد به ۷.۴ درصد در سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش یابد. زیرا متوسط سن مهاجرانی که هم اکنون در اروپا هستند ۱۳ سال است و میزان باروری آنها نیز نسبت به اروپایی‌ها بالاست (بیش از یک کودک برای هر زن).

در سناریوی دوم یعنی «مهاجرت متوسط» فرض بر این است که ورود تمام مهاجران غیرقانونی در نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی متوقف شود، در این حالت نیز سطح مهاجران «قانونی» که در اتحادیه اروپا هستند، افزایش خواهد یافت. به این ترتیب در سال ۲۰۵۰ میلادی شمار جمعیت مسلمان این کشورها به ۱۱.۲ درصد از کل جمعیت آنها می‌رسد.

در سناریوی سوم یا «مهاجرت بالا» چنانچه جریان ثبت شده از ورود مهاجران به این کشورها طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی با همین ترکیب مذهبی ادامه پیدا کند و همزمان جریان معمول ورود مهاجران به این کشورها نیز درنظر گرفته شود، آنگاه جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۴ درصد از کل جمعیت این کشورها خواهد رسید که حدود سه برابر وضعیت کنونی است؛ اگرچه باز هم میزان مسلمانان در این کشورها کمتر از جمعیت مسیحی و افراد فاقد دین خواهد بود.

بر اساس این مطالعات کشورهایی که شاهد ورود شمار بالایی از مهاجران در سالهای اخیر بوده‌اند، بزرگترین تغییرات را در سناریوهای پیش رو برای جمعیت مهاجران تجربه خواهند کرد.

به عنوان مثال، جمعیت مسلمان آلمان که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶ درصد بوده است، احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی بر اساس سناریوی «مهاجرت بالا» حدود ۲۰ درصد، بر اساس سناریوی «مهاجرت متوسط» تا ۱۱ درصد و بر اساس سناریوی «مهاجرت صفر» تا ۹ درصد افزایش خواهد یافت.

جمعیت مسلمانان سوئد که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸ درصد بوده است، احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی بر اساس سناریوی «مهاجرت بالا» حدود ۳۱ درصد، بر اساس سناریوی «مهاجرت متوسط» تا ۲۱ درصد و بر اساس سناریوی «مهاجرت صفر» تا ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه یک پژوهش: در اروپا سن امید به زندگی در سلامت زنان بیشتر از مردان است

وضعیت ناگوار مهاجران در پیاده‌روهای پاریس

ایتالیا: ظرفیت پذیرش مهاجران بیشتر را نداریم