حواشی حضور مربی مرد تیم زنان تایلند با روسری در ورزشگاه گرگان

حواشی حضور مربی مرد تیم زنان تایلند با روسری در ورزشگاه گرگان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بازیهای کبدی قهرمانی زنان آسیا در گرگان شاهد یکی از شگفت انگیزترین اتفاقات بود. انتشار عکسی از سر مربی مرد تیم دختران تایلند با روسری در داخل سالنی که فقط زنان اجازه حضور داشتند، واکنش گسترده کاربران اجتماعی را در پی داشت.

نکته جالب ماجرا که خبرگزاری ایلنا آنرا برجسته کرده و در عکسی که منتشر کرده قابل رویت است، نه تنها روسری سرکردن این مربی بلکه کلاه گیس داشتن اوست که مشخص نیست آیا به اجبار دست به چنین کاری زده یا فقط خواسته با این ترفند وارد سالن شود. 

ایلنا نوشته است: «دلیل حضور سرمربی که موی سر کمی داشته با کلاه گیس و روسری، ممنوعیت حضور مردان در سالن برگزار مسابقات بود و شواهد نشان می‌دهد او حداقل برای یکبار مجبور به انجام چنین کاری شده است.»

جام جم آنلاین از رسانه های صدا و سیمای ایران عکس این سرمربی با روسری را «عکس تکان دهنده روز» توصیف کرده است.

محمد رضا مقصودلو رئیس فدراسیون کبدی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را رد کرده و تمام این ماجرا را «شیطنت رسانه ها» دانسته است. وی به ایسنا گفته است: «به محض دیده شدن این موضوع نیروهای حفاظتی داخل زمین آن عکاس و آن مرد تایلندی را به بیرون هدایت کردند.» وی افزوده است: «یک عکاس به آن مرد تایلندی روسری می‌دهد تا به داخل سالن برود و سر کند و از او عکس بگیرد. این ماجرا شیطنت بود و با این کار می‌خواستند این بازی‌ها را زیر سوال ببرند.»

ایسنا نوشته است که به رغم تکذیب این موضوع از سوی رئیس فدراسیون کبدی، افراد حاضر در سالن مسابقه این اتفاق را تایید کرده اند.

کاربران شبکه های اجتماعی از جمله المیرا شریفی گوینده شبکه خبر عکس دیگری از سامپراچ فونچو سرمربی تایلند در سالن منتشر کرده اند که با یک حوله سفید سرش را پوشانده است.

بیانیه فدراسیون کبدی

فدراسیون کبدی در واکنش به این خبر بیانیه ای با عنوان «ایرانی هستیم و زنده به ارزش های اسلامی» منتشر و روسری سر کردن سرمربی تیم تایلند را اشتباهی از سوی این سرمربی توصیف کرده است. همچنین فدراسیون کبدی بخاطر رخ دادن این ماجرا، از مردم عذرخواهی کرده است.

در این بیانیه آمده است : «در مسابقات گرگان اتفاقی تلخ افتاد که کام تمام مدیران ارشد کشور و ورزش را تلخ کرد و حضور یک مربی خارجی مرد با پوشش در سالن مسابقات بانوان که بخاطر سهل انگاری برخی دوستان در چک کردن نفرات در زمان ورود به سالن و عدم رویت آی دی کارت مسابقات بود که بلافاصله پس از چند ثانیه به بیرون سالن هدایت شد.»

نویسندگان این بیانیه همچنین نوشته اند: «فدراسیون کبدی و اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان ضمن محکوم کردن این عمل ناشایست مربی تیم تایلند در فریب دادن عوامل کنترل کننده سالن با کمال احترام از جامعه بزرگ و ورزش دوست ایران عدرخواهی می نماید و این رفتار ناشایست مربی تایلند را از طریق فدراسیون آسیایی و جهانی به جهت زیرپا گذاشتن قوانین مسابقات پیگیری خواهد کرد.»

طنز و تمسخر کاربران اجتماعی

برخی از کاربران این ماجرا را دست مایه شوخی با عبارت هایی کرده اند که در دهه های اخیر دست مایه دعوت زنان به حفظ حجاب بوده است. عبارت های مذهبی با جایگزین کردن واژه زن با مرد و عبارتهایی چون «بگذار به حجابت پیله کنند، فردا این توئی که پروانه می شود» از جمله این موارد بوده است.

دیگری نوشته است که اگر مقصودشان استتار این مربی بوده موفق نشده اند و باید او را با چشم بند وارد سالن می کردند.

کاربر دیگری با عکس این سرمربی که حوله سفید به دور سرش بسته نوشته است:‌

انتقاد از حاکمیت یا انتقاد از دولت؟‌

بخشی از کاربران شبکه های اجتماعی نیز این ماجرا را به ماهیت جمهوری اسلامی مربوط دانسته اند و با اظهار تاسف از این ماجرا آنرا مایه آبروریزی توصیف کرده اند.

آرمین در توئیتر نوشته است:

با این حال برخی دیگر از کاربران که بیشتر گرایش محافظه کارانه دارند این نوع استدلال ها را رد کرده اند و گفته اند فدراسیون کبدی بخشی از پایگاه بسیج محله یا قرارگاه خاتم و یا سپاه قدس نیست بلکه زیر مجموعه دولت است و این «تدبیر شکوفا و مدیریت بی نظیر دولت حاج حسن بوده» است.

از باید ببازی تا روسری سرکردن مربی تایلند و ماجرای مجری قرعه کشی جام جهانی در کاخ کرملین

سایه سیاست و ایدئولوژی بر سر ورزش ایران همچنان گسترده است. بعد از آنکه مسئولان کشتی ایران علیرضا کریمی کشتی گیر ایرانی را مجبور به باخت کردند تا او ملزم نباشد با کشتی گیر اسرائیلی کشتی بگیرد، این بار به سراغ یک سرمربی خارجی رفته اند و او مجبور شده است برای حضور در کنار تیمش روسری سر کند و احتمال می رود هفته آینده که قرار است مجری زن شناخته شده روس در کاخ کرملین قرعه کشی جام جهانی را اجرا کند، مسئولان جمهوری اسلامی به شیوه ای آنرا دور بزنند.

رفتارها و تصمیم گیری هایی که کاربران اجتماعی میان آنها روابط تنگانگی دیده اند و معتقدند از یک دیدگاه سرچشمه می گیرد.

آگهی

یکی از کاربران توئیتر نوشته است:‌

برخی کاربران نیز از اینکه ایرانی ها به اینستاگرام ماریا کوماندنایا مجری زن قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ هجوم برده اند و از وی خواسته اند لباسی بپوشد که ایرانی ها بتوانند این برنامه را ببینند، اظهار تاسف کرده اند.

از سوی دیگر سردار آزمون فوتبالیست ایرانی از مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی تشکر کرده چون پیشنهاد او را برای انتخاب لباس پذیرفته تا مردم ایران بتوانند مراسم را ببینند.

با این حال واکنش برخی کاربران به این درخواست سردار آزمون و کاربران اجتماعی تند و سرزنش آمیز بوده است.

عمل گرا یا پایبند به پرنسیپ

در میان دست کم دو رویکردی که می توان به مسئله ورزش و سیاست داشت، کاربران اجتماعی اختلاف نظر عمیق دارند. اگر در موضوع کشتی در برابر اسرائیل جامعه دو دسته است و برخی از این رویکرد استقبال و برخی نکوهشش می کنند، در برابر رویکردها به حضور زنان در ورزش و رسانه هم این مسئله دو گانه است.

آگهی

مقامات جمهوری اسلامی طی سالهای متمادی بخش مهمی از مخاطبان ورزش زنان و حضور زنان در رسانه ها را به حدی از رضایت رسانده که آنها با روشهای عمل گرایانه (روسری سر کردن برای مربی مرد، سانسور تماشاچیان زن در ورزشگاههای خارجی، سانسور لباس مجریان زن مراسم گوناگون و ...) بدنبال حل مشکلات مرتبط با ورزش زنان هستند.

واکنش به لباس مجری زن مراسم قرعه کشی جام جهانی و در خواست از او برای پوشیدن لباسی نه چندان مشکل زا، نشان می دهد که وزن حمایت از تصمیم های عمل گرایانه در شبکه های مجازی قابل توجه است و مخاطبان ایرانی برای دیدن برنامه مورد علاقه خود حاضرند از فردی خارج از کشور بخواهند که قواعد کشورشان را رعایت کند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با دختر ۱۰ ساله ایرانی بخاطر «حجاب» برخورد انضباطی می‌شود