چین برای کمک به بشار اسد نیروی نظامی به سوریه اعزام می کند

 چین برای کمک به بشار اسد نیروی نظامی به سوریه اعزام می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین نگران حضور ستیزه جویان اسلامگرا در منطقه ترکستان شرقی در چین است که از گروههای مخالت دولت سوریه حمایت می کنند.

آگهی

چین برای کمک به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، نیروی نظامی به سوریه اعزام می کند. به گفته منابع آگاه، وزارت دفاع چین دو واحد نظامی خود به نام های «ببرهای سیبری» و «ببرهای شب»  را که از نیروهای ویژه چین هستند برای کمک به نیروهای دولتی سوریه به این کشور اعزام خواهد کرد.

با این حال این نخستین بار نیست که چین نیروی نظامی به سوریه می فرستد. رژیم سوریه در سال ۲۰۱۵ اجازه حضور ۵ هزار سرباز چینی را صادر کرد که این نیروها در بخش غربی لاذقیه مستقر شدند.

مشاوران نظامی چینی نیز به همراه نیروها و تدارکات دریایی و هوایی در سوریه حضور دارند.

منافع چین در سوریه

به گزارش میدل ایست مانیتور، چین نگران حضور ستیزه جویان اسلامگرا در منطقه ترکستان شرقی در چین است که از گروههای مخالت دولت سوریه حمایت می کنند.

وزیر خارجه چین در دیدار هفته گذشته خود با بثینه شعبان مشاور ارشد بشار اسد، از اقدامات چین در مبارزه با ستیزه جویان اسلامگرای «جنبش ترکستان شرقی» سخن گفت. چین جنبش ترکستان شرقی را متهم به انجام اقدامات تروریستی می کند.

رژیم سوریه مدعی است که حدود ۵ هزار جنجگوی اقلیت مسلمان اویغور چین از مسیری غیر قانونی و از جنوب شرقی آسیا و ترکیه وارد سوریه شده اند.

چین که سالهاست با اقلیت مسلمان ایغور در این کشور مشکل دارد اکنون نگران است که جنگجویان جنبش ترکستان شرقی که در کنار داعش و دیگر گروههای ستیزه جوی اسلامگرا در سوریه می جنگند با بازگشت به منطقه مسلمان نشین چین باعث گسترش ناآرامی ها در چین شوند.

با افزایش حضور نیروهای نظامی چین در سوریه می توان گفت سوریه به کشوری بدل شده است که قدرت های جهانی و منطقه ای آنرا تبدیل به محلی برای زورآزمایی خود کرده اند. روسیه، چین و ایران آشکارا از رژیم اسد حمایت می کنند و آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و عربستان سعودی از نیروهای مخالف بشار اسد. افزایش حضور چین در سوریه شرایط دو قطبی قدرت های جهانی و منطقه ای را در این کشور بیش از پیش نمایان می کند.

از سوی دیگر وزیر خارجه چین گفته است که جامعه بین‌الملل باید از بازسازی سوریه فعالانه حمایت و بر آن تاکید کند و چین به این منظور تلاش های خود را انجام خواهد داد. از این منظر برنامه ریزی می توان گفت چین به شرایط بعد از پایان یافتن درگیری ها در سوریه نیز چشم دو خته است تا در برنامه های بازسازی سوریه نقش آفرین باشد.

حق وتوی چین و روسیه، هدیه ای به بشار اسد

چین یکی از ۵ قدرت جهانی دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است که به همراه روسیه از قدرت خود در این شورا برای حمایت از رژیم بشار اسد استفاده می کنند.

در آخرین مورد چین و روسیه قطعنامه تحریم گروهی از افراد و شرکت های سوریه ای را به دلیل نقششان در حملات شیمیایی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را وتو کردند.

با افزایش حضور چین در سوریه احتمال کمتری وجود خواهد داشت که کشورهای غربی بتوانند قطعنامه ای علیه دولت بشار اسد تصویب کنند و این امر به تثبیت بیشتر رژیم اسد کمک خواهد کرد.

حمایت های روسیه در جنگ داخلی ۶ سال گذشته سوریه از رژیم بشار اسد باعث شد که در ماههای اخیر بشار اسد بتواند قدرت تضعیف شده خود را در سوریه باز یابد.

در جریان جنگ داخی در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سوریه کشته شده اند که بیشتر آنها در اثر حملات دولت بشار اسد و متحدانش جانشان را از دست داده اند.

مذاکرات صلح سوریه در ژنو

هیات نمایندگان دولت سوریه که انتظار می رفت روز سه شنبه برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه به ژنو برسند با یک روز تاخیر روز چهارشنبه وارد ژنو خواهند شد. نمایندگان دولت سوریه به دلیل پافشاری مخالفان بشار اسد برای مذاکره بر سر کناره گیری اسد از قدرت حضور خود را به تاخیر انداخته بودند.

هیات نمایندگی دولت بشار اسد می گویند که موضوع کناره گیری بشار اسد باید از موضوع مذاکرات کنار گذاشته شود.

استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه گفته است که دولت سوریه و مخالفان برای نخستین بار فرصتی برای مذاکرات مستقیم دارند اما مشخص نیست که آیا دو طرف علاقه ای برای این گفتگوی مستقیم داشته باشند.

مذاکرات ژنو در حالی برگزار می شود که مذاکرات سوچی که از سوی روسیه برگزار می شود به نوعی رقیب مذاکرات ژنو محسوب می شود و مشخص نیست در وضعیتی که مذاکرات موازی در جریان است، مذاکرات ژنو تا چه اندازه می تواند موثر و معتبر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه ورود نظامیان چینی به این کشور را تکذیب کرد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد