سعد حریری: ایران باعث دخالت حزب الله در درگیری های منطقه ای است

سعد حریری: ایران باعث دخالت حزب الله در درگیری های منطقه ای است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«لبنان نمی تواند مسئله ای مثل حزب الله را که مسئله ای منطقه ای است حل و فصل کند زیرا حزب الله در لبنان، در سوریه، در عراق و همه جا حضور دارد و علتش ایران است. باید یک راه حل منطقه ای برای این مسئله پیدا شود.»

آگهی

سعد حریری نخست وزیر لبنان در مصاحبه با شبکه فرانسوی «سی نیوز» خواستار راه حل منطقه ای برای حل و فصل مسئله حزب الله لبنان شد.

نخست وزیر لبنان همچنین در بخشی از سخنانش ایران را پشت صحنه دخالت های حزب الله در کشورهای منطقه دانست و گفت:‌ «لبنان نمی تواند مسئله ای مثل حزب الله را که مسئله ای منطقه ای است حل و فصل کند زیرا حزب الله در لبنان، در سوریه، در عراق و همه جا حضور دارد و علتش ایران است. باید یک راه حل منطقه ای برای این مسئله پیدا شود.»

نخست وزیر لبنان همچنین در بخشی از سخنانانش خواستار بی طرفی در دولتش شد و گفت که نمی خواهد شاهد حزبی در دولتش باشد که در کشورهای عربی مداخله می کند.

حزب الله بخشی از دولت ائتلافی لبنان است و از سوی دیگر حزب الله از متحدان ایران به شمار می رود و در حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه می جنگد.

سعد حریری همچنین در این مصاحبه به ماجرای استعفایش در جریان سفر به ریاض بازگشت و گفت که برای ثبات لبنان استعفا داده است و بدنبال آن بوده  که شوکی مثبت در کشور ایجاد کند. او گفت: «روشی بود برای اینکه به لبنانی ها بگویم مشکل خیلی بزرگی وجود دارد.»

با این حال سعد حریری بار دیگر در همین مصاحبه اعلام کرد که اگر حزب الله از دخالت در کشورهای عرب منطقه پرهیز نکند او دوباره استعفا خواهد داد.

سعد حریری با تاکید بر اینکه که همچنان نخست وزیر لبنان است، گفت: «من سیاست سختگیرانه ای علیه افراطی ها و همچنین رژیم سوریه داشته ام .»

نخست وزیر لبنان در این مصاحبه از خلع سلاح حزب الله لبنان سخنی نگفت، موضوعی که عربستان سعودی به دنبال آن است.

استعفای بحث برانگیز سعد حریری از پایتخت عربستان سعودی در چهارم نوامبر و عدم بازگشت چند هفته ای او به لبنان باعث تحلیل هایی گوناگونی از جمله این گمانه زنی شد که عربستان، حریری را مجبور استعفا و ماندن در ریاض کرده است. با این حال سعد حریری با پادرمیانی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از ریاض خارج شد و ابتدا به پاریس رفت و سپس دیدار کوتاهی از مصر داشت.

نخست وزیر لبنان ۲۱ ماه نوامبر برای شرکت در جشن استقلال لبنان وارد بیروت شد. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سعد حریری در پاریس: فرانسه همچنان پیگیر کاهش تنش‌ها در خلیج فارس است

سعد حریری: سوریه حکم اعدام من را صادر کرده است