انتقال بیشتر تولیدات نفتی کرکوک به پالایشگاههای محلی

 انتقال بیشتر تولیدات نفتی کرکوک به پالایشگاههای محلی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقامات عراقی در حال آماده کردن شرایط برای انتقال بیشتر تولید نفتی آینده کرکوک به پالایشگاههای محلی هستند. به نوشته رویترز درگیری های اخیر با مقامات اقلیم کردستان باعث این تصمیم شده است و بغداد گفته است که صادرات نفت از طریق خط لوله به ترکیه ادامه می یابد.

تولید نفت در کرکوک از اواسط ماه اکتبر و پس از آنکه نیروهای عراقی، نیروهای کرد را از کرکوک بیرون کردند و کنترل تاسیسات نفتی را در دست گرفتند، متوقف شده است.

وزارت نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک خط لوله جدید نفتی از میدان های نفتی کرکوک به بندر جیهان در ترکیه بسازد. خط لوله جدید قرار است جایگزین خط لوله قدیمی و به شدت آسیب دیده ای شود که در جریان حضور داعش در عراق تخریب شده است.

در خبر دیگر سایت کردستان ۲۴ خبر داده است که فواد معصوم رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه از کرکوک بازدید کرده و با مقامات محلی دیدار داشته است. این سفر، نخستین سفر رئیس جمهوری عراق به کرکوک بعد از حمله نیروهای عراقی و عقب زدن نیروهای کرد در ۱۶ اکتبر محسوب می شود.

همچنین در اربیل، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق با گلایه از نیروهای عراقی گفته است که کردها انتظار نداشتند که نیروهای امنیتی عراق باعث شوند ۱۸۰ هزار نفر از ساکنان کرکوک از این شهر بگریزند.

از سوی دیگر عراق روز دوشنبه از شرکت های خارجی دعوت کرد تا برای کشف و توسعه ذخائر نفت و گاز در ۹ حوزه جدید نفتی به عراق بیایند. برنامه عراق اکتشاف ۵ حوزه در مناطق مرزی با ایران، ۳ حوزه در مناطق مرزی با کویت و یک حوزه دریایی در خلیج فارس است.

عراق دومین تولید کننده نفت در اوپک بعد از عربستان سعودی است.  

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش عراق برای عملیات نظامی در نزدیکی مرز ایران آماده می شود

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند