بحران سیاسی در آلمان؛ شکست تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل

بحران سیاسی در آلمان؛ شکست تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به رهبری آنگلا مرکل صدر اعظم شکست خورد. این بحران سیاسی هنگامی آغاز شد که حزب دموکرات های آزاد آلمان بطور غیر منتظره ای از مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خارج شدند. این مذاکرات به مدت چهار هفته ادامه داشت و حزب دموکرات های آزاد و حزب محافظه کار آنگلا مرکل و همچنین سبزهای اکولوژیست در این مذاکرات شرکت داشتند.

این سه حزب که برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش می کردند در ارتباط با نظام مالیاتی در آلمان، مسائل مربوط به پناهندگی و سیاست های زیست محیطی اختلاف نظر دارند.

آنگلا مرکل روز دوشنبه به رئیس جمهوری این کشور اعلام خواهد کرد که ناتوان از تشکیل دولت ائتلافی است.

Germany’s Angela Merkel to inform president of unsuccessful coalition talkshttps://t.co/FaL9ip3YWgpic.twitter.com/UNAcVpcF95

— The Globe and Mail (@globeandmail) 20 novembre 2017

کریستین لیندر رهبر حزب دموکرات های آزاد گفته است که آنها قادر نبودند چارچوبی مبتنی بر اعتماد شکل دهند.

او افزود: «ما مجبور بودیم اصولمان و همه آن چیزهایی که سالها برایش کار کرده ایم را زیر پا بگذاریم. ما با حمایت از سیاست هایی که واقعا به آنها اطمینان نداریم، رای دهندگانمان را رها نخواهیم کرد. حکومت نکردن بهتر از اشتباه حکومت کردن است.»

#Germany‘s ‘Jamaica’ coalition talks break down as FDP rejects compromise. Cynical tactical move by party head Lindner. https://t.co/oQIU4A6Dc9pic.twitter.com/zRPCSrE1kp#Sondierungen#Jamaika

— Yannis Koutsomitis (@YanniKouts) November 20, 2017

حزب آنگلا مرکل در حالی در انتخابات گذشته آلمان پیروز شد که تعداد کرسی های پارلمانی کمتری را به خود اختصاص داد و ضعیف تر از گذشته در صحنه سیاسی آلمان ظاهر شد.

خانم مرکل در سخنانی گفت: «ما معتقدیم در مسیری بودیم که می توانستیم به توافق برسیم. با در نظر گرفتن تمام احترامات برای حزب دموکرات های آزاد، من متاسفم که نتوانستیم راه حل مشترکی پیدا کنیم.»

شکست تشکیل دولت ائتلافی در بزرگترین اقتصاد اروپا می تواند پیامدهای برای دیگر کشورهای این منطقه داشته باشند.

از جمله نگرانی های برگزاری انتخابات مجدد در آلمان این است که برگزاری دوباره انتخابات باعث افزایش آرای حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» شود. حزبی که در انتخابات ماه سپتامبر توانست ۱۳ درصد آراء را کسب کند و بعنوان نخستین حزب راستگرای آلمان بعد از جنگ جهانی دوم وارد بوندستاگ شود.

حزب آلترناتیو برای آلمان با حربه ترساندن جامعه از پناهجویان رای خود را افزایش داد و اکنون یکی از اختلاف نظرها برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل مسئله پیوستن خانواده های پناهجویان سوری به آنهاست. موضوعی که آنگلا مرکل را محافظه کارتر کرده است زیر از افزایش آرای حزب آلترناتیو برای آلمان نگران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظرسنجی: افزایش آرای حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان»