سفیر پیشین فرانسه در گفتگو با یورونیوز: موضع فرانسه در بحران ایران و عربستان متعادل است

سفیر پیشین فرانسه در گفتگو با یورونیوز: موضع فرانسه در بحران ایران و عربستان متعادل است
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در ایران گفت که با توجه به پایبندی فرانسه به برجام، موضع کنونی فرانسه نسبت به ایران سختگیرانه‌تر نشده است.

آقای نیکولو روز جمعه در گفتگوی تلفنی با یورونیوز فارسی گفت: «موضع فرانسه همان است که از زمان سخنرانی رئیس جمهوری امانوئل ماکرون در آخرین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، یعنی انتقاد از برنامه موشکی و “وسوسه سلطه‌گری” ایران در منطقه.»

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه گذشته در جریان یک نشست مطبوعاتی در ریاض با همتای سعودی خود به عادل جبیر، با اشاره به برنامه موشکی ایران، از «وسوسه سلطه‌گری» تهران در منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

دولت ایران بلافاصله به سخنان وزیر خارجه فرانسه در ریاض واکنش نشان داد و اظهارات او را «تحت تأثیر القائات عربستان» دانست.

به گفته فرانسوا نیکولو در بحران میان ایران و عربستان، موضع فرانسه نه خصومت با ایران، بلکه در مجموع یک رویکرد میانه‌رو برای پرهیز از خطر جدی در منطقه و بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان است.

بیشتر بخوانید:
وزیر خارجه فرانسه در ریاض: وسوسه سلطه‌گری تهران در منطقه مایه نگرانی است
ایران: اظهارات وزیر خارجه فرانسه تحت تاثیر القائات عربستان بوده است

نیکولو که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ سفیر فرانسه در تهران بوده، با یادآوری سیاست اروپا در مورد برجام افزود: «فرانسه در عین حال به عکس آمریکا با حفظ برجام موافق است و در چهارچوب سیاست خارجی اروپا، پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرده است. بنابراین فرانسه در مجموع سیاست میانه‌ای را در برابر ایران در پیش گرفته است.»

نویسنده «گل سرخ و عمامه» (کتابی به زبان فرانسه درباره ایران)، در پاسخ به این پرسش که آیا فرانسه امروز از سیاست کلاسیک «گلیستی» خود دور شده یا نه، گفت: «فرانسه پیش از این و به ویژه در زمان سارکوزی به آمریکا نزدیک شده بود، اما ماکرون امروز فاصله خود با نومحافظه‌کاران آمریکایی را بیشتر کرده و این باید بیشتر خوشایند ایران باشد.» وی با اشاره به سیاست دولت کنونی فرانسه در برابر ایران گفت امانوئل ماکرون امروز بیشتر شبیه ژاک شیراک عمل می‌کند.

امانوئل ماکرون در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی و عربستان بر لزوم «قاطعیت» در برابر برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه تأکید کرده بود. سخنان وزیر خارجه فرانسه در ریاض تفاوت چندانی با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه نداشت، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه تنها به اظهارات وزیر خارجه فرانسه واکنش نشان داد.

نیکولو در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش رسمی ایران گفت: «واکنش ایران به لو دریان در مقایسه با سایر واکنش‌های معمول ایران شدید نه، بلکه متعادل است. امانوئل ماکرون هم پیش از این نظیر چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود، اما ایران واکنش رسمی به آن نشان نداد. این به خاطر آن است که رئیس جمهوری روحانی فرد محتاط و میانه‌روی است و با توجه به سفر آتی ماکرون به ایران، جمهوری اسلامی نخواست به طور مستقیم در برابر رئیس جمهوری فرانسه واکنش نشان بدهد و ترجیح داد درها را برای دوستی باز نگه دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن فرانسوی بازداشت شده در جزیره کیش آزاد شد

ماجرای دستگیری زن فرانسوی در کیش چه بود؟

ایران: اظهارات وزیر خارجه فرانسه تحت تاثیر القائات عربستان بوده است