بیانه مذاکرات صلح سوریه در آستانه: حمایت از پیشنهاد روسیه برای گفتگوی ملی

بیانه مذاکرات صلح سوریه در آستانه: حمایت از پیشنهاد روسیه برای گفتگوی ملی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه روز سه‌شنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی این نشست، شرکت کنندگان از اجرای آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه ابراز رضایت کردند و گفته اند که برای مبارزه با داعش، جبهه النصره، القاعده و دیگر گروههای تروریستی عزم جدی دارند.

همچنین بعد از این نشست ایران و ترکیه اعلام کردند که از طرح روسیه برای تشکیل کنگره گفتگوی ملی در سوریه در چهارچوب گفتگوهای ژنو حمایت می کنند.

دیپلمات های سه کشور روسیه، ایران و ترکیه قرار است بار دیگر در نیمه دوم ماه دسامبر در آستانه دیدار کنند.

بیانیه پایانی می افزاید که شرکت کنندگان در این مذاکرات بر سر آزادی اسیران و زندانیان، کمک به دسترسی مردم به کمک های بشردوستانه و افزایش آن توافق کرده اند.

7th round of Astana talks on Syria starts today. Already a political breakthrough, the process is to focus on de-escalation and prisoners. pic.twitter.com/W8LXJBbkgL

— Alexander Yakovenko (@Amb_Yakovenko) October 30, 2017

در نشست آستانه به جز کشورهای اصلی این نشست شامل ایران، روسیه و ترکیه، هیاتی از رژیم بشار اسد، نمایندگانی از مخالفان دولت دمشق و نمایندگانی از سازمان ملل متحد، آمریکا و اردن به عنوان ناظر حضور داشتند.

از سوی دیگر بشار الجعفری سفیر سوریه در سازمان ملل متحد گفته است که دولت دمشق آماده است در کنگره مخالفان دولت که در شهر سوچی به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد، شرکت کند.

قرار است کنگره گفتگوی ملی سوریه روز ۱۸ نوامبر در شهر سوچی برگزار شود. روسیه از ۳۳ گروه و حزب سوری برای شرکت در این کنگره دعوت کرده است. دعوتی که گروههای مخالف دولت بشار اسد و گروههای کرد شمال سوریه را نیز در بر می گیرد. این نخستین بار است که گروههای کرد سوری که در شمال سوریه حضور دارند و در آزادی رقه از دست داعش نقش اصلی را داشتند برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه دعوت می شود.

گروههای کرد سوریه از برگزاری این کنگره استقبال کرده اند.

برگزاری کنگره ملی برای گفتگو میان گروههای سوری، ابتکاری از سوی روسیه برای پایان دادن به جنگ و درگیری در سوریه است.

همچنین الکساندر لاورنتیف مذاکره کننده روسیه در مذاکرات آستانه گفته است که گروههای مخالف سوریه که کنگره ملی مورد حمایت روسیه در ماه آینده را تحریم کنند در معرض اتهام فرار از ورود به روند سیاسی خواهند بود.

لاورنتیف گفته است که مهمترین وظیفه کنگره ملی مورد نظر روسیه راه اندازی اصلاحات در قانون اساسی سوریه است.

با این حال یحیی الاریدی سخنگوی اپوزیسیون سوریه که خواستار گفتگوهای صلح زیر نظر سازمان ملل متحد است، برگزاری کنگره ملی با حمایت روسیه را بسیار نگران گننده توصیف کرده است. او گفته است که هدف این کنگره و شرکت کنندگان در آن نامشخص است.

الاریدی می گوید ترسش از این است که این کنگره ملی شواهد ساختگی از مصالحه میان گروههای سوری ارائه دهد تا سوری ها و کشورهای خارجی را گمراه کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان دولت سوریه در گفتگوهای صلح سوچی شرکت نخواهند کرد

همکاری فضایی روسیه و آمریکا به‌رغم جنگ اوکراین؛ یک فضانورد آمریکایی و دو روس به ایستگاه فضایی رفتند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد