دفتر رهبری ایران به چالش «نهنگ آبی» واکنش نشان داد

دفتر رهبری ایران به چالش «نهنگ آبی» واکنش نشان داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خانه‌ای، رهبر ایران روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح ۲۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی با اشاره به اهمیت مساجد به عنوان عامل پیشگیری از فساد گفت: «این کانال‌های تلگرامی واقعا خانواده‌ها را در خطر قرار داده و در اثر همین تبلیغات مسموم، طلاق نیز زیاد شده است و حتی شنیده‌ام چیزی مثل نهنگ آبی درست کرده‌اند.»

این سخنان چهار روز پس از آن بیان شد که خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان، بار دیگر نام چالش «نهنگ آبی» و خطرات ناشی از شرکت در این بازی اینترنتی، در رسانه‌های ایران مطرح شد.

این دو دختر شنبۀ گذشته از بالای بزرگراه چمران اصفهان خود را به پایین انداختند که در اثر این حادثه یکی از دختران هوشیاری خود را از دست داد و در نهایت در بیمارستان غرضی اصفهان جان باخت و دختر دوم نیز اگرچه زنده ماند اما به دلیل شکستگی استخوانهایش، در وضعیتی بحرانی بسر می برد.

پس از وقوع این حادثه بسیاری از مقامات از جمله فرماندۀ نیروی انتظامی اصفهان و وزیر ارتباطات ایران به رابطه میان این خودکشی‌ها و بازی نهنگ آبی اشاره کردند. با این وجود از عصر دوشنبه تکذیبیه‌هایی در این باره منتشر شد.

وزیر ارتباطات ایران: خودکشی‌های اصفهان ربطی به چالش نهنگ آبی ندارد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران عصر دوشنبه در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که پس از دریافت اخبار تکمیلی از پلیس، مشخص شده است که خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان ربطی به چالش نهنگ آبی نداشته است.

آقای جهرمی یک روز پیش از این در صفحه خود در اینستاگرام از مرگ دو نوجوان به دلیل شرکت در چالش نهنگ آبی ابراز تاسف کرده و در این باره به خانواده‌ها هشدار داده بود.

رئیس اورژانس اجتماعی: نهنگ آبی علت خودکشی‌های اصفهان نبوده است

حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور نیز خودکشی دو نوجوان اصفهانی به دلیل انجام بازی نهنگ آبی را «با استناد به شواهد موجود» رد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای اسدبیگی اعلام کرد: «صحبت‌های انجام شده با اطرافیان این دختران و همچنین تمام شواهد حاکی است چالش نهنگ آبی بطور مستقیم تاثیری در خودکشی این دو شخص نداشته است.»

به گفتۀ او، در گوشی تلفن همراه یکی از این دختران مواردی از این بازی دیده شده است و به همین دلیل در رسانه‌ها علت خودکشی، تحت تاثیر بازی نهنگ آبی اعلام شده که «ظاهرا اینگونه نیست».

او در ادامه افزود: «مباحثی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه دختران مذکور طی نامه یا فایل صوتی اذعان داشتند در پی القائات این بازی دست به خودکشی زده‌اند اما شواهدی (نامه و فایل صوتی) مبنی بر تایید این گفته‌ها یافت نشده است. یکی از اطرافیان دخترها عنوان کرده که آنها تحت تاثیر چالش نهنگ آبی دست به خودکشی زده‌اند که همین منجر به اعلام علت خودکشی در فضای مجازی شد.»

رئیس اورژانس اجتماعی کشور همچنین با اشاره به مرحلۀ اول چالش نهنگ آبی که حک کردن نقش نهنگ روی دست با استفاده از ایجاد خراش و زخم است، گفت: «هیچ نقشی روی بدن یکی از دختران دیده نشده و خراشیدگی‌هایی روی دست یکی دیگر از دختران وجود داشته اما عکس نهنگ نبوده و تنها آثاری از خودزنی بوده است.»

او گفت که بنا بر اخبار از پیش منتشر شده، ادمین این بازی در خارج از کشور دستگیر شده است و اگر ادمینی هم در ایران وجود داشت، پلیس فتا او را بسرعت دستگیر می کرد.

به گفتۀ آقای اسدبیگی، افرادی که از طریق این چالش دست به خودکشی زده اند در سراسر جهان کمر از ۱۰۰ نفر بوده‌اند «بنابراین این بازی تهدید جدی برای خودکشی افراد در جامعه محسوب نمی‌شود. همچنین فردی که تمایل به آسیب رساندن به خود و دیگران دارد، منتظر گذراندن مراحل مختلف یک بازی نمی‌شود.»

بازماندۀ حادثۀ خودکشی در اصفهان به هوش آمد

روز سه شنبه همچنین رسانه‌های ایران خبر به هوش آمدن دختر بازمانده از حادثه خودکشی اصفهان را منتشر کردند.

آگهی

بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: «این دختر اکنون به هوش آمده و طبق آخرین خبرهای دریافتی احتمالا به بخش منتقل شده و نیاز به مراقبت ویژه ندارد اما همچنان اقدامات درمانی مورد نیاز انجام می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش وزیر ارتباطات ایران به خودکشی دو نوجوان در چالش «نهنگ آبی»

دو دختر در اصفهان در چالش نهنگ آبی خودکشی کردند

احتمال خودکشی دو نفر و افزایش نگرانی‌ها از رواج چالش نهنگ آبی در ایران