اجرای آخرین فرمان مهاجرتی ترامپ با حکم دادگاه متوقف شد

اجرای آخرین فرمان مهاجرتی ترامپ با حکم دادگاه متوقف شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دادگاهی در ایالت هاوایی آمریکا رای به عدم اجرای آخرین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده داد.

در آخرین فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا که ماه گذشته صادر شد شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی از ورود به ایالات متحده منع شده بودند. بنا به این فرمان علاوه بر شهروندان این هفت کشور مقامات دولتی ونزوئلا نیز اجازه ورود به خاک آمریکا را نداشتند.

دستور مهاجرتی جدید دونالد ترامپ نسخه بازنگری شده فرمان های مهاجرتی پیشین رئیس جمهوری آمریکا است که براساس آن شهروندان برخی کشورهایی عمدتا مسلمان اجازه ورود به آمریکا را نداشتند.

The #travelban has been blocked again. Free flow of ideas comes from open minds about immigration. #freeexpressionhttps://t.co/UbzrZm7JZ2

— PEN America (@PENamerican) October 17, 2017

کاخ سفید در واکنش به تصمیم قاضی فدرال در ایالت هاوایی با صدور بیانیه ای رای صادره را «به طرز خطرناکی مشکل دار» توصیف کرد. در این بیانیه همچنین ابراز اطمینان شده است که در نهایت سیاست مهاجرتی رئیس جمهوری در دادگاه مورد تائید قرار خواهد گرفت.

به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به دنبال تصمیم قاضی فدرال از سفارتخانه ها و کنسولگری های این کشور خواسته شده است که «روند عادی صدور ویزا» برای شهروندان چاد، ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن را پی بگیرند.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که به شکل «تمام و کمال» از ورود مسلمانان به ایالات متحده جلوگیری خواهد کرد.

پیشینه فرمان های مهاجرتی دونالد ترامپ

اولین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در ماه ژانویه اختلالات متعددی را در فرودگاه های این کشور پدید آورد. در نهایت با رای یک قاضی دادگاه تجدیدنظر فدرال ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور (ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن) که براساس این فرمان به اجرا گذاشته شده بود، متوقف شد.

بیشتر بخوانید: دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا لغو فرمان مهاجرتی ترامپ را تایید کرد

دومین فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس (اسفند گذشته) به امضاء رسید. این فرمان برای ورود شهروندان شش کشور (ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان) محدودیت ایجاد می کرد. در این فرمان شهروندان عراقی بر خلاف فرمان قبلی همچنان اجازه ورود به خاک آمریکا را داشتند. در این فرمان همچنین کسانی که دارای اجازه اقامت دائم (کارت سبز) و یا روادید آمریکا بودند از ممنوعیت وضع شده مستثتی شده بودند.

بیشتر بخوانید: شهروندان عراق، استثنای فرمان مهاجرتی تازه ترامپ

دیوان عالی آمریکا با اجرای بخشی از فرمان مهاجرتی دوم دونالد ترامپ تا زمان بررسی کامل این فرمان موافقت کرده بود. بخشی از این فرمان که پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها به عنوان «خویشاوند نزدیک» افرادی که در آمریکا زندگی می کنند در نظر نمی گرفت، اعتراض های زیادی برانگیخت.

بیشتر بخوانید: فرمان مهاجرتی ترامپ: قاضی‌ هاوایی‌ هم به پدربزرگ و‌مادر بزرگ‌ها نه گفت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورش پلیس آمریکا به صدها شرکت برای بازداشت مهاجران غیرقانونی

دیوان عالی آمریکا مجوز اجرای فرمان ممنوعیت مسافرتی ترامپ را صادر کرد

شهروندان عراق، استثنای فرمان مهاجرتی تازه ترامپ