سالی جونز مشهور به «بیوه سفید» داعش کشته شد

سالی جونز مشهور به «بیوه سفید» داعش کشته شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سالی جونز شهروند ۵۰ ساله بریتانیایی که به نیروهای داعش پیوسته بود، هنگام فرار از شهر رقه در سوریه، با حملۀ یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

این زن بریتانیایی که اهل منطقه کنت انگلستان بود، پیش‌تر به عنوان گیتاریست پانک راک فعالیت داشت و پس از ازدواج با جنید حسین، هکر معروف داعش و شهروند بریتانیا، به عروس جهادی‌ها تبدیل شد.

جونز پس از کشته شدن همسرش در اوت ۲۰۱۵ در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، از سوی رسانه‌ها «بیوه سفید» لقب گرفت. او پس از آن به یکی از اهداف حملات ائتلاف بین المللی تبدیل شد که مشخص گردید به همراه همسرش جنید حسین، از برنامه ریزان دهها توطئه تروریستی داعش بوده است.

سالی جونز از شبکه‌های اجتماعی برای استخدام گسترده جهادی‌های اروپایی و بویژه زنان برای همکاری با داعش استفاده کرده و آنها را برای چگونگی سفر به سوریه راهنمایی می کرد. او همچنین افراد را تشویق به انجام حملات تروریستی در بریتانیا و انتقام گیری از غرب می کرد و چگونگی ساخت بمب‌های خانگی را از طریق اینترنت آموزش می داد.

سالی جونز که دارای دو پسر بود، در سال ۲۰۱۳ میلادی به سوریه فرار کرد. یکی از دو فرزندنش که ۲۰ ساله بود در بریتانیا باقی ماند ولی فرزند دومش را که «جوجو» نامیده می شد با خود به سوریه برد.

گفته می شود که هر زمان او از مخفیگاه خود خارج می شد، از پسر دوازده ساله‌اش به عنوان سپر انسانی برای محافظت از خود استفاده می کرد. همچنین پیش از این در شبکه‌های مجازی تصاویری از جوجو منتشر شد که نشان می داد این پسر دوازده ساله نیز در اعدام زندانیان مشارکت داشت.

سالی جونز که در سوریه به نام «ام حسین البریتانی» نیز شناخته می شد، پس از شکستهای مکرر داعش در رقه، تصمیم به فرار از سوریه و بازگشت به بریتانیا گرفت.

بنا بر گزارش سیا در ماه اکتبر، او در ماه ژوئن امسال در پی حمله یک پهپاد کشته شده اما خبر کشته شدن او تا کنون منتشر نشده است. احتمال داده می شود که جوجو نیز در جریان این حمله کشته شده باشد اما اثبات آن در حال حاضر ممکن نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

مقامات روسیه: حمله خونین به سالن کنسرت به درخواست‌ها برای پیوستن به ارتش بطور چشمگیری افزود

رویترز: ایران پیش از تیراندازی در سالن کنسرت مسکو درباره وقوع حمله به روسیه هشدار داده بود