آیکن؛ نمادی از مبارزه با استفاده از سلاح‌های هسته ای

آیکن؛ نمادی از مبارزه با استفاده از سلاح‌های هسته ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «آیکن» روز جمعه به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

بریت رایس اندرسن، رئیس کمیته نوبل نروژ در زمان اعلام نام آیکن به عنوان برنده گفت :«این نهاد بخاطر تلاش‌هایش برای جلب توجه همگانی درباره نتایج اسف‌بار انسانی کاربرد سلاح اتمی و همچنین برای تلاش‌های بی‌امان در جهت به ثمر نشاندن معاهده منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به این جایزه دست می‌یابد. در جهانی زیست می کنیم که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری روزافزون شده است.»

ایکان در ژنو مستقر است و در کارزارهای خود تلاش کرده تا به رهبران ایالات متحده آمریکا و کره‌شمالی درباره استفاده سلاح‌های هسته‌ای هشدار دهد.

کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود را یک ائتلاف از نهادهای غیردولتی در بیش از ۱۰۰ کشور معرفی می کند. این ائتلاف در استرالیا آغاز شد و به‌صورت رسمی در سال ۲۰۰۷ در وین اعلام موجودیت کرد.

بئاتریس فین، رییس اجرایی آیکن می گوید: «به‌گمانم این جایزه می تواند پیامی باشد برای همه دولت‌های مجهز به سلاح هسته‌ای و دولت‌هایی که برای امنیت بر روی سلاح‌های هسته‌ای تاکید می کنند. اینکه رفتار آنها غیرقابل قبول است. به همه تهدیدهای جنگ هسته ای امروز نگاه کنید. آیا این وضعیت به شما احساس امنیت می دهد؟»

انتخاب این گروه به عنوان برنده جایزه نوبل در زمانیکه تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا با دو کشور ایران و کره شمالی بر سر مسئله فعالیت ‌های هسته‌ای بالا گرفته می تواند بسیار معنادار باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای برندۀ جایزه صلح نوبل ۲۰۱۷ شد