وزیر خارجه عربستان: با روسیه برای اتحاد اپوزیسیون و تمامیت ارضی سوریه همکاری می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان: با روسیه برای اتحاد اپوزیسیون و تمامیت ارضی سوریه همکاری می‌کنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری با همتای روسی خود، سرگی لاوروف از همکاری نزدیک عربستان و روسیه برای اتحاد اپوزیسیون سوریه خبر داد.

وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این نشست خبری با تاکید بر اهمیت راه حل سیاسی برای درگیریها در سوریه اعلام کرد که حفظ تمامیت ارضی و عدم دخالت کشورها در امور سوریه از مهمترین نقطه نظرات مشترک دو عربستان و روسیه در این مساله است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با تایید مواضع ریاض در یکپارچه کردن و حفظ تمامیت ارضی سوریه، مشارکت با عربستان را عامل ایجاد روابط منحصر بفرد میان دو کشور دانست.

عادل جبیر در بخشی از این کنفرانس مطبوعاتی از ارائه راه حل هایی از سوی پادشاه عربستان برای موضوع فلسطین بر مبنای تشکیل دو کشور در یک سرزمین در دیدار با ولادیمیر پوتین خبر داد.

یکی از حواشی این کنفرانس خبری، واکنش خبرنگاران ایرانی در مسائل جهان عرب و رسانه‌های داخلی این کشور نسبت به میان نیاوردن نام ایران توسط وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود.

وزیر خارجه #عربستان#سعودی در کنفرانس خبری با همتای روس در #مسکو، هیچ حرفی علیه #ایران نزد و هیچ اتهامی را علیه #تهران تکرار نکرد ! https://t.co/pKaUAPhdMd

— Vahid Samadi (@VahidSamadi1) October 5, 2017

رسانه های داخلی ایران و به‌ویژه خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه پاسداران) می گویند که «وزیر امور خارجه عربستان در دو سال گذشته در تمام مناسبتهای بین المللی از هر فرصتی علیه ایران صحبت کرده است.»

این خبرگزاری در گزارش خود گفته است که عادل جبیر که «حتی در سخنرانی هفت دقیه ای خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتهام به ایران را از قلم نینداخت»، در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج شنبه هیچ اتهامی را متوجه حکومت جمهوری اسلامی نکرد.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید عربستان، امارات و کویت از ایران در سازمان ملل متحد

در عین حال روز پنجشنبه ملک سلمان پادشاه عربستان در دیدار خود با ولادیمیر پوتین، ایران را به دخالت در امور دیگر کشورهای منطقه متهم کرد و گفت: «امنیت و ثبات یمن برای حفظ ثبات منطقه اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل از ایران می خواهیم از مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد و اقداماتی که باعث بی ثباتی در منطقه می شود را متوقف کند.»

ملک سلمان در دیدار با #پوتین خواهان توقف مداخلات #ایران در #خاورمیانه شد https://t.co/7FCxPhvwbtpic.twitter.com/jlbFuxOFpk

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 5, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملک سلمان در مسکو؛ عربستان در پی منصرف کردن روسیه از حمایت ایران

وزارت خارجه عربستان اظهارات منتسب به عادل جبیر درباره بشار اسد را تکذیب کرد

ظریف و عادل جبیر با یکدیگر دست دادند