همه آنچه که در روز همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اتفاق افتاد

همه آنچه که در روز همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اتفاق افتاد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

مردم منطقه کاتالونیای اسپانیا روز یکشنبه در بیش از ۲۳۰۰ مرکز اخذ رای حاضر شدند تا در همه پرسی استقلال این منطقه خودمختار اسپانیا شرکت کنند. این همه پرسی در حالی برگزار شد که دولت مرکزی بارها مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده و در روزهای گذشته شمار قابل توجهی نیروی نظامی به این منطقه فرستاده بود.

کاتالونیا منطقه‌ای در شمال اسپانیا با ۷.۵ میلیون نفر جمعیت (۱۵ درصد از کل جمعیت اسپانیا) است. این منطقه صاحب ۲۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است و شهر بارسلون، مرکز کاتالونیا یکی از مهمترین مراکز گردشگری اسپانیا محسوب می شود.

همه پرسی کاتالونیا تا ساعت ۲۰ یکشنبه ادامه داشت و بنا بر اعلام مقامات دولت منطقه‌ای، ۵۲.۶۸ درصد از افراد واجد شرایط توانستند در آن شرکت کنند.

برگزاری این همه پرسی با تنش‌های بسیار همراه بود. اعمال خشونت نیروهای پلیس اسپانیا که درصدد توقف رای گیری بودند و درگیری آنها با رای دهندگان و مجریان این همه پرسی، در نهایت ۸۴۴ زخمی بر جای گذاشت.

دستکم ۹۲ مرکز رای گیری در سراسر کاتالونیا با دخالتهای پلیس اسپانیا بسته و دستکم ۳ نفر توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند. در جریان درگیریهای روز همه پرسی ۱۲ تن از نیروهای پلیس نیز زخمی شده اند.

پلیس اسپانیا در تلاش برای ممانعت از شرکت مردم در این رای گیری، وارد مراکز اخذ رای شده و علاوه بر توقیف تجهیزات رای گیری، به شمار قابل توجهی از شهروندان نیز با گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد.

واکنش‌های بین المللی

این خشونتها واکنش‌های بین المللی را به همراه داشت و بسیاری از رهبران سیاسی، در پیام هایی جداگانه طرفین را به آرامش فراخواندند.

دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از دولت اسپانیا خواست به حق مردم در موضوع آزادی بیان احترام بگذارد.

میرو سرار، نخست وزیر اسلوونی و مارتین شولتز، رئیس پیشین پارلمان اروپا نسبت به این وقایع ابراز نگرانی کرده و از دولت مرکزی اسپانیا و استقلال طلبان کاتالونیا خواستند تا با گفتگو اختلافات را حل کنند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا خشونت پلیس در قبال رای دهندگان را شوکه کننده توصیف کرد و رهبران سیاسی کبک کانادا نیز این خشونتها را محکوم کردند.

نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند خواست که به مردم اجازه دهند تا در این رای گیری شرکت کنند. در شهر ادینبرو در اسکاتلند و همچنین در بلفاست، مرکز ایرلند شمالی نیز تجمعاتی برای محکوم کردن خشونتهای کاتالونیا برگزار شد.

واکنش‌های داخلی

شهردار بارسلون خواهان استعفای ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا شد. او گفت که دولت مرکزی اسپانیا از تمام خطوط قرمز عبور کرده است.

حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا از اتحادیه اروپا خواست تا با توجه به سرکوب پلیس، برای محافظت از حقوق شهروندان کاتالونیا مداخله کند.

در مقابل، رهبران احزاب اسپانیا طی بیانیه‌های خواستار اقدام سریع آقای راخوی برای آغاز مذاکرات با استقلال طلبان کاتالونیا شدند. در شهر والنسیا و همچنین در مادرید و در بخش هایی از شهر بارسلون نیز طرفداران «اسپانیای متحد» به خیابان‌ها آمدند.

در پی وقوع خشونتهای بی‌سابقه در شهر بارسلون و نگرانی‌های امنیتی، مسابقه دو تیم لاس پالماس و بارسلونا در چهارچوب رقابتهای لالیگا در ورزشگاه نیوکمپ نیز بدون حضور تماشاچی برگزار شد.

واکنش نخست وزیر اسپانیا به همه پرسی روز یکشنبه

آگهی

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در پایان این روز طی سخنانی بار دیگر برگزاری این همه پرسی را محکوم کرد.

او گفت: «این همه پرسی به دنبال نابودی قانون اساسی ما بود، آنهم بدون توجه به نظر تمام مردم اسپانیا. مخالفت ما با برگزاری این همه پرسی از پشتیبانی دادگاه عالی این کشور نیز برخوردار است و رای دادگاه پیش از این، به مجریان این همه پرسی اعلام شده است. آنچه امروز در منطقه کاتالونیا انجام شد دیگر هرگز نباید تکرار شود. مردم کاتالونیا با این رای غیرقانونی فریب داده شده اند. این همه پرسی غیرقانونی است و هیچ تضمینی هم برای اجرای نتیجه حاصل از آن وجود ندارد.» او تاکید کرد که استقلال این منطقه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و کاتالونیا باید بخشی از اسپانیا باقی بماند تا این کشور همچنان در سطح بین الملل قوی باشد.

آقای راخوی در پایان افزود: «درهای گفتگو بسته نیست و من همچنان آماده مذاکره و شنیدن پیشنهادات برای پایان دادن به اختلافات هستم. من هیچگاه از یک سیاست بسته و یکجانبه حمایت نکرده ام. من از همه نیروهای سیاسی و نمایندگان پارلمان می خواهم که در این باره بیندیشند تا راه حلی برای این مشکل پیدا شود.»

ادامه شمارش آراء، سرنوشت نامعلوم منطقه کاتالونیا

شمارش آرای همه پرسی در شامگاه یکشنبه همچنان ادامه داشت و بنا بر اولین نتایج شمارش آراء، ۸۱ درصد از آرای شهر بارسلون در حمایت از استقلال کاتالونیا به صندوق‌ها ریخته شده است.

آگهی

اعمال خشونتهای روز یکشنبه، بدترین تنش میان دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور در اواخر دهه ۷۰ میلادی تا کنون بوده و بر این اساس مشخص نیست که سرنوشت همه پرسی استقلال چه خواهد شد.

پیش از این در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی نیز یک همه پرسی غیرالزام آور با موضوع استقلال کاتالونیا برگزار شد. در آن سال اگرچه کمتر از نیمی از جمعیت ۵.۴ میلیون نفری واجد شرایط برای رای دهی شرکت کردند، اما ۸۰ درصد رای دهندگان با استقلال این منطقه موافق بودند. نتیجه رای گیری سال ۲۰۱۴ میلادی هیچ الزامی را برای دولت منطقه‌ای کاتالونیا به همراه نداشت اما در پایان همه پرسی روز یکشنبه اول اکتبر، دولت منطقه‌ای کاتالونیا می تواند یکجانبه اعلام استقلال کند.

پارلمان کاتالونیا در مردادماه امسال قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، چنانچه استقلال کاتالونیا در این همه پرسی رای بیاورد، این منطقه می تواند ظرف ۴۸ ساعت پس از برگزاری همه پرسی، اعلام استقلال کند.

در ادامه اخبار لحظه به لحظۀ این همه پرسی ارائه می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد