همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ تراکتورها به خیابان آمدند

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ تراکتورها به خیابان آمدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رهبران سیاسی منطقه خودمختار کاتالونیا در اسپانیا بوضوح اعلام کرده اند که از برگزاری همه پرسی استقلال عقب نشینی نخواهند کرد ورفراندوم روز یکشنبه را برگزار می کنند، اما دولت مرکزی اسپانیا با غیرقانونی خواندن آن می گوید که مراجعه به آرای عمومی رخ نخواهد داد.

کارزارهای تبلیغاتی رفراندوم نیمه‌شب جمعه پایان خواهد یافت. در همین روز دادگاه عالی منطقه کاتالونیا با صدور رایی از گوگل خواست تا اپلیکیشن موسوم به On Votar 1-Oct مورد استفاده هواداران برگزاری رفراندوم کاتالونیا را از دسترس کاربران خارج کند.

کارلس پوجدمون، رئیس دولت کاتالونیا روز جمعه در مصاحبه با رویترز از آمادگی دولت محلی برای برگزاری رفراندوم استقلال خبر داد و گفت: «بیش از ۲۰۰۰ محل رای گیری به صندوق های و برگه های رای مجهز شده و آماده هستند.»

بدلیل احتمال شلوغی خیابانها و درگیری در روز یکشنبه، فروشگاه های بزرگی مانند ال کورته اینگلس اعلام کردند که در روز یکشنبه شعبه های خود در بارسلون را تعطیل خواهند کرد. همچنین دولت مرکز اعلام کرده است که ترافیک هوایی در روز یکشنبه بر فراز آسمان بارسلون محدود خواهد شد.

دولت مرکزی اسپانیا با فرستادن هزاران نیروی پلیس و ضد شورش به منطقه کاتالونیا قصد دارد تا از برگزاری همه پرسی جلوگیری کند.

Catalonia referendum: Spain deploys more than 10,000 police officers for independence vote https://t.co/fxtpVdTbXo

— bob hubbuck (@bob981949) September 29, 2017

اعتراضات در هفته های اخیر در کاتالونیا ادامه دارد. روز جمعه کشاورزان منطقه، تراکتورهای خود را با رنگ زرد، قرمز و آبی مزین در حمایت از همه پرسی و برای حفاظت از مراکز رای گیری از شهرهای اطراف به سمت بارسلون حرکت کردند. آتشنشانان بارسلون نیز اعلام کرده اند که از ارا محافظت خواهند کرد.

از سوی دیگر روز جمعه همزمان با ورود نیروهای پلیس و صدور دستور بستن مراکز رای گیری توسط دولت مرکزی، طرفداران برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا در مدارس محل رای گیری تحصن کردند. بین ۳ تا ۴ هزار نیروی پلیس از سراسر اسپانیا به کاتالونیا فرستاده شده اند.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا همه پرسی استقلال را «خیالی واهی» خوانده و سیاستمداران این منطقه خودمختار را به تبعیت از قانون اساسی فراخوانده است. جنبش استقلال کاتالونیا سابقه ای طولانی و عمیق دارد تا جایی که حتی کنار زدن و منع رهبر مردمی این منطقه آرتور مس، رئیس جمهور پیشین دولت کاتالونیا از مناسب دولتی نیز آنرا متوقف نکرده است.

ترتیب دهندگان همه پرسی استقلال کاتالونیا می گویند که تا کنون ۶۰ هزار نفر برای شرکت در رای گیری روز یکشنبه ثبت نام کرده اند. برگزار کنندگان از مردم خواسته اند که صبح زود به حوزه های اخذ رای مراجعه کنند و در صورت ممانعت پلیس به صورت صلح آمیز مقاومت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی استقلال؛ چگونه یک کشور بنیان نهاده می‌شود؟

همه‌پرسی کاتالونیا: مروری بر آنچه در این منطقه می‌گذرد

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است