سرکوب دگرباشان جنسی در کشورهای مسلمان قفقاز

سرکوب دگرباشان جنسی در کشورهای مسلمان قفقاز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وضعیت دگرباشان جنسی در کشورهای مسلمان حوزه قفقاز چندان مناسب نیست و در عمل سیاست دولت‌های این منطقه در برابر هم‌جنس‌گرایی مبتنی بر فشار، ارعاب و سرکوب است.

جمهوری آذربایجان
فعالان حقوق دگرباشان در آذربایجان می‌گویند پلیس این کشور اخیرا سرکوب جامعه هم‌جنس‌گرایان را آغاز کرده است. چنان که روزنامه گاردین از زبان یک وکیل در باکو نقل می‌کند، تنها در ده روز گذشته ده‌ها نفر از دگرباشان جنسی در باکو، پایتخت این کشور دستگیر شده و حداقل ۶۰ نفر از آنها به حبس بیست روزه محکوم شده‌اند.

دولت آذربایجان می‌گوید تمام هم‌جنس‌گرایان مجرم نیستند و دستگیر نمی‌شوند. اشکان زاهدوف، سخنگوی وزارت کشور آذربایجان می‌گوید جرم افراد هم‌جنس‌گرایی که به تازگی دستگیر و محکوم شده‌اند ایجاد مزاحمت برای دیگران بوده است.

هم‌جنس‌گرایی در جمهوری آذربایجان منع قانونی ندارد، اما مطالعات در زمینه حقوق هم‌جنس‌گرایان نشان می‌دهد که سال گذشته در میان ۴۹ کشور اروپایی، وضعیت این افراد در آذربایجان از همه بدتر است.

یکی از دلایلی که کنشگران حقوق بشر کارنامه الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور را زیر سوال می‌برند، برخورد سرکوب‌گرانه با جامعه دگرباشان جنسی است.

There’s a lot of things in this article https://t.co/0t3xEE3aWEpic.twitter.com/lo3qwQJy11

— Matthew Martin (@hyperplanes) 28 septembre 2017

جمهوری خودمختار چچن
وضعیت دگرباشان در جمهوری خودمختار چچن بسیار بدتر است و این افراد از بیم برخوردهای خشن دیگران، سعی می‌کنند گرایش جنسی خود را بروز ندهند.

در این میان وضعیت زنان هم‌جنس‌گرای چچنی بسیار بدتر است. در جامعه‌ای که به طور کلی حقوق زنان به درستی رعایت نمی‌شود و زن‌ها گاهی برای بیرون رفتن از خانه هم مشکل دارند، اعلام گرایش هم‌جنس ممکن است حتی به قیمت جان‌شان تمام شود.

در واقع زنان هم‌جنس‌گرای چچنی بیشتر از سوی خانواده و کسان خودشان مورد سرکوب قرار می‌گیرند. آنها گاهی به دلایل ناموسی و برای حفظ آبرو به دست افراد خانواده خود کشته شده و دلیل مرگ‌شان بیماری یا چیز دیگری اعلام می‌شود.

روزنامه مستقل روسی نوایا گازتا در ماه آوریل گذشته گزارشی در مورد قتل هم‌جنس‌گرایان در چچن چاپ کرد که واکنش سازمان‌های دفاع از حقوق هم‌جنس‌گرایان در جهان را به دنبال داشت. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه موضوع را مستقیما با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در میان گذاشتند و خواستار توقف این رویه در چچن شدند.

کانادا نیز اعلام کرد به دگرباشان چچنی کمک می‌کند تا از کشور خود گریخته و به این کشور پناهنده شوند.

بیشتر بخوانید: کانادا مخفیانه همجنسگرایان فراری چچنی را می‌پذیرد

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن که مورد حمایت کامل روسیه است ادعای منتقدان را «دروغ» خواند و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی اچ‌بی‌او گفت: «ما هم‌جنس‌گرا نداریم، چنین افرادی در کشور ما وجود ندارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر هیاتی از سازمان ملل پس از ۳ دهه به قره‌باغ کوهستانی؛ سناتور فرانسوی از «سکوت» بروکسل انتقاد کرد

آذربایجان در پی تسلیم جدایی‌طلبان ارمنی: به دنبال الحاق مسالمت‌آمیز قره‌باغ کوهستانی هستیم

انقلاب در واتیکان؛ پاپ فرانسیس اجازه داد برای زوج‌های همجنس مراسم مذهبی برگزار شود