آلمان ۸ پناهجوی «خلافکار» را به افغانستان بازگرداند

آلمان ۸ پناهجوی «خلافکار» را به افغانستان بازگرداند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هشت پناهجوی افغان روز چهارشنبه از آلمان اخراج و به افغانستان بازگردانده شدند.

روند اخراج مهاجران و پناهجویان غیرقانونی از آلمان به افغانستان – که از ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود، در ماه مه عملا متوقف شد. در ماه‌های گذشته حملات تروریستی مرگبار متعدد و یوروش شورشیان به شهرهای مختلف افغانستان، مساله وجود امنیت در این کشور را زیر سوال برده بود.

با این حال توماس دو مازیر، وزیر کشور آلمان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تمامی افراد اخراج شده، به ارتکاب جرایم سنگین متهم و محکوم شده اند. این افراد صرفا خلافکار بودند.» آقای دو مازیر البته تاکید کرد هیچیک از این افراد تروریست نبوده اند.

هنوز معلوم نیست این تصمیم دولت آلمان، یک مورد استثنایی درباره پناهجویان خلاف‌کار است یا اینکه این کشور، عودت مهاجران غیرقانونی را از سر گرفته است.

اخراج اجباری پناه‌جویان افغان از آلمان از سر گرفته شد pic.twitter.com/25YuvsVDkP

— Afghan Visa (@afghanvisa) 13 septembre 2017

اسلام‌الدین جرات، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفت: «امروز قرار بود ۱۲ نفر از آلمان به افغانستان بازگردانده شوند، اما درباره تصمیم لحظه آخر مقام‌های آلمانی در کاهش شمار این افراد، اطلاعی نداریم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد جمشید، یکی از پناهجویان اخراج شده گفت: «به من گفتند دیگر مشکلی در کشور شما وجود ندارد و نمی‌توانید اینجا زندگی کنید.»

در اکتبر سال ۲۰۱۶ دولت افغانستان و اتحادیه اروپا برای عودت مهاجران افغان در کشورهای اروپایی در قبال کمک‌های مالی اتحادیه به توافق رسیدند. از آن زمان تا کنون شش گروه از مهاجران و پناهجویان «غیرقانونی» ساکن آلمان، به کشوشان باز گردانده شده اند.
بیشتر بخوانید: عفو بین‌الملل اروپا و افغانستان را به معامله بر سر پناهجویان متهم کرد

رضا رضایی، دیگر مهاجر افغان عودت داده شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «من را پس از اتهام کتک زدن زنم اخراج کردند. با این که شاهد داشتم اما نتوانستم بی‌گناهیم را ثابت کنم. اروپایی‌ها فقط به دروغ‌های زنان گوش می‌کنند.»

پناهجویان افغان و بسیاری از ناظران و فعالان حقوق بشر، توجیه کشورهای اروپایی مبنی بر امن بودن کابل را نمی‌پذیرند. در ماه‌های گذشته تظاهرات و کارزارهای متعددی در شهرهای مختلف آلمان در اعتراض به بازگرداندن مهاجران به افغانستان برگزار شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش ۳۶۰ درجه از آلمان در آستانه انتخابات؛ زندگی جوان مهاجر افغان

آلمان ۱۸ پناهجوی دیگر را به افغانستان بازگرداند

بلاتکلیفی زیر سایه طالبان؛ ۸۴۰ هزار متقاضی «برنامه اسکان مجدد» آمریکا هنوز در افغانستان هستند