کانادا مخفیانه همجنسگرایان فراری چچنی را می‌پذیرد

کانادا مخفیانه همجنسگرایان فراری چچنی را می‌پذیرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت کانادا در چند ماه اخیر طی برنامه‌ای بصورت محرمانه و غیرعلنی به همجنسگرایان چچنی که از بیم بازداشت و شکنجه از این جمهوری خودمختار روسیه فرار کرده‌اند، کمک کرده و از این پس نیز پذیرای آنان خواهد بود.

این کار با همکاری و نظارت کریستینا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا میسر شد. نشریه ایندیپندنت به نقل از یک منبع دولتی کانادا گزارش کرده است که خانم فریلند علاوه بر اینکه «قصد نجات چندین نفر را داشت» می خواست کانادا را تبدیل به الگویی برای کشورهای همسایه و همفکر نماید.

به گزارش روزنامه روسی نوایا گزتا، دولت به شدت محافظه‌کار جمهوری چچن از چندین ماه پیش طرحی را برای پاکسازی جامعه از همجنسگرایان به اجرا درآورد. بر اساس این گزارش تا کنون دست کم ۱۰۰ مرد بدلیل گرایش جنسی در چچن بازداشت و شکنجه شده اند.

نشریه میل آنلاین نیز از وجود یک بازداشتگاه و اردوگاه کار اجباری به سبک نازی ها در شهر آرگون برای شکنجه دگرباشان خبر داده بود.

جمعیت حمایت از دگرباشان روسیه می گوید که مردان دگرباش پس از شکار شدن توسط ماموران در این اردوگاه تا حد مرگ کتک می خوردند. این جمعیت اعلام کرده است که تا کنون ۵۲ نفر از کسانی که مورد شکنجه قرار گرفته اند با این جمعیت تماس برقرار و توسط این سازمان پناه داده شده اند.

آمار دقیقی از کسانی که جان خود را از دست داده اند وجود ندارد اما به گفته این جمعیت گمان می رود که دست کم ۲۶ نفر از مردان دگرباش چچنی در فرآیند بازداشت و شکنجه کشته شده اند.

از میان افرادی که در خطر بازداشت و شکنجه بودند و یا پیش از آن بازداشت و آزاد شدند، ۲۲ نفر در خانه امنی در روسیه مستقر بودند که اکنون در امنیت کامل در کانادا بسر می برند.

انتظار می رود که چندین نفر دیگر نیز که از تبعیض علیه همجنسگرایان در روسیه گریخته اند در هفته های آینده وارد کانادا شوند.

یکی از سازمانهای غیر دولتی که در برنامه دولت کانادا شرکت می کند، سازمان ریل آهن رنگین کمان (Rainbow Railroad) نام دارد. مدیر این سازمان که در جهت حقوق دگرباشان فعالیت می کند می گوید: «ما می بایست در مورد این برنامه تا جایی که می شد مخفیانه عمل می کردیم تا بتوانیم امنیت این افراد را حفظ کنیم.»

دولت کانادا تمیدات وسیعی را برای از بین بردن تبعیض علیه دگرباشان اندیشیده است. جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور در سخنرانی روز مبارزه با همجنسگراهراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنسگرا‌هراسی گفت:«اما از گزارشهای اخیر درباره نقض حقوق بشر در حق همجنسگرایان چچن بسیار ناامید هستیم. ما خواستار حفاظت از چچنی‌هایی هستیم که بدلیل گرایش جنسی مورد آزاد و اذیت و تعقیب و بازداشت قرار می گیرند.»

رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن از سال ۲۰۱۳ سیاست های همجنسگرا‌ستیزانه را دنبال کرده است. وی که همواره وجود همجنسگرایان در چچن را انکار می کند، در سخنرانی ای پیشنهاد کرده بود که تمام همجنسگرایان چچنی را به آمریکای شمالی بفرستند. او گفته بود: «اگر هم وجود داشته باشند (همجنسگرایان) آنها را به کانادا بفرستید. آنها را از ما دور کنید تا دیگر در کشور ما وجود نداشته باشند… برای پاکیزه ماندن خون ما آنها را ببرید.»

رمضان كديروف، رهبر چچن: همجنسگرايان را بايد آتش بزنيم…از اين دست افراد در اينجا وحود ندارند https://t.co/pvK6a800v7

— Ghadakpour Nima (@GhadakpourN) July 16, 2017

روسیه بدلیل سکوت درباره شکنجه و آزار و اذیت همجنسگرایان در چچن بارها مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفته است. جامعه دگرباشان روسیه از دولت خود درخواست کرده اند تا در زمینه خشونت علیه همجنسگرایان در جمهوری خودمختار چچن تحقیق بعمل آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج تازه دستگیری، شکنجه و قتل دگرباشان جنسی در چچن

هشدار دربارۀ بازداشت و قتل همجنسگرایان در چچن

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد