موج تازه دستگیری، شکنجه و قتل دگرباشان جنسی در چچن

دستگیری، شکنجه و قتل دگرباشان جنسی در چچن
دستگیری، شکنجه و قتل دگرباشان جنسی در چچن
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای کوچتکوف همچنین گفته است که دولت با توقیف گذرنامه افراد بازداشت شده، مانع از خروج آنها از کشور پس از آزادی‌شان می‌شود و با تهدید خود و خانواده شان آنها را مجبور به امضای اعتراف و تعهدنامه می‌کند.

آگهی

موج تازه‌ای از دستگیری و سرکوب دگرباشان جنسی در جمهوری چچن آغاز شده است.

یک انجمن دفاع از حقوق دگرباشان جنسی در روسیه روز دوشنبه ۲۴ دی با اعلام این خبر گفته است در جریان سرکوب شدید دگرباشان در جمهوری مسلمان‌نشین چچن تا کنون دست کم دو تن از شهروندان همجنسگرا بر اثر شکنجه در زندان کشته شده‌اند. ده‌ها تن دیگر از این افراد نیز تاکنون دستگیر و به زندان افکنده شده‌اند.

ایگور کوچتکوف، مدیر شبکه دگرباشان روسیه می‌گوید شمار این افراد به ۴۰ نفر می‌رسد. به گفته او موج تازه سرکوب این گروه از شهروندان به طور ویژه از اواخر دسامبر ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده است. آقای کوچتکوف همچنین گفته است که دولت با توقیف گذرنامه افراد بازداشت شده، مانع از خروج آنها از کشور پس از آزادی‌شان می‌شود و با تهدید خود و خانواده شان آنها را مجبور به امضای اعتراف و تعهدنامه می‌کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

مسئولان دولتی چچن بلافاصله پس از انتشار این گزارش، آن را تکذیب کردند. علوی کریموف، سخنگوی دولت چچن در گفتگو با خبرگزاری روسی اینترفکس، این خبر را «دروغ محض» خواند.

از سوی دیگر عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار «واکنش جهانی» به سرکوب دگرباشان جنسی در چچن شد.

دو سال پیش نیز پس از آن که چند تن از دگرباشان جنسی چچنی نسبت به شکنجه و سرکوب شدید این گروه از شهروندان در کشور خودشان گواهی دادند، جامعه کنشگران حقوق دگرباشان و حقوق بشر در سراسر جهان این رفتار دولت چچن را محکوم کردند.

چچن با جمعیتی نزدیک به یک و نیم میلیون نفر، از جمهوری‌های کوچک شوروی پیشین در منطقه قفقاز است. رمضان قدیروف از تیر ماه ۱۳۸۶ تاکنون حاکمیتی اقتدارگرایانه را در این کشور در دست دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کانادا مخفیانه همجنسگرایان فراری چچنی را می‌پذیرد

هشدار دربارۀ بازداشت و قتل همجنسگرایان در چچن

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید