بارزانی: همه‌پرسی کردستان عراق ربطی به دیگر کردها ندارد

بارزانی: همه‌پرسی کردستان عراق ربطی به دیگر کردها ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش خبرگزاری ایسنا مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در جدیدترین مصاحبه خود با برخی نشریات عربی، به نگرانی‌هایی که برخی از کشورها بویژه کشورهای همسایه در مورد همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق دارند، پاسخ داده است.

پیش از این جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه نه تنها نگرانی بلکه مخالفت خود را با برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر برگزار گردد ابراز کرده و ناخرسندی خود از پیامدهای آن در منطقه را نشان داده‌اند.

از جمله رهبر جمهوری اسلامی ایران ۳۰ خردادماه و در دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر عراق که به ایران سفر کرده بود گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می‌داند.»

رجب طیب اردوغان رپیس جمهوری ترکیه نیز ۲۰ تیرماه در یک کنفرانس در استانبول ضمن مخالفت با برگزاری این همه‌پرسی گفت اهمیت حفظ تمامیت ارضی هر روز افزایش می یابد و عراق باید اتحاد خود را حفظ کند. ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان نیز ۱۱ فروردین سال جاری گفت ترکیه همه‌پرسی را محکوم می کند و به‌خصوص در شرایطی که “به واسطه مبارزه با داعش و مبارزه ما با پ‌ک‌ک” خطرات منطقه‌ای در عراق در اوج خود هستند، آن را “اشتباه” می‌داند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در رابطه با “تجزیه کردستان عراق” هشدار داده و ضمن تأکید بر اینکه کردها در صورت جدایی “لطمه” خواهند دید، گفته است: «ما دربارۀ تمامیت ارضی عراق جدی هستیم.»

در این میان ابهام در مورد وضعیت استان کرکوک و تاثیر همه پرسی بر قصد الحاق این استان به اقلیم کردستان نیز مطرح است که مساله را پیچیده‌تر می کند. با این حال سخنگوی اقلیم کردستان تاکید کرده که همه‌پرسی به معنای استقلال بلاواسطه اقلیم خودمختار کردستان نیست، اما برگی در دست ما در جریان مذاکرات با دولت عراق خواهد بود.

اما مسعود بارزانی در گفتگو با روزنامه الاهرام مصر از دو دسته مخالفت با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق یاد کرد، یکی مخالفت احزاب کرد داخلی و دیگری مخالفت‌های خارجی. او در مورد واکنش‌های داخلی گفت: «مخالفت احزاب کرد داخلی با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان یک خودکشی سیاسی است.»

آقای بارزانی در مورد مخالفت های خارجی با همه‌پرسی، به وضعیت کردها در ایران، سوریه و ترکیه و موضع آنها درقبال همه‌پرسی اشاره کرد و گفت: «ما کردهای عراق تصمیم گرفته‌ایم که با همه‌پرسی در مورد آینده روابط‌مان با برادران عراقی‌مان تصمیم بگیریم. تصمیم ما در اقلیم کردستان با کردها در دیگر کشورها از جمله سوریه، ایران و ترکیه ارتباطی ندارد. البته ما از حل مشکلات آنها از طریق مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حمایت می‌کنیم.»

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزاری همه پرسی کردستان عراق را اقدامی یک جانبه دانسته اند و وزیران خارجه این کشورها ۳۰ خردادماه در نشستی در بروکسل به مسئولان اقلیم کردستان توصیه کردند که مشکلات خود با دولت مرکزی عراق را از طریق گفت‌وگو حل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارزانی: کردستان عراق از برگزاری همه‌پرسی استقلال صرفنظر نمی کند

اقلیم کردستان عراق سوم مهر همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد