ایران: ۴۶ درصد زندانیان با تکرار جرم به زندان باز می‌گردند

ایران: ۴۶ درصد زندانیان با تکرار جرم به زندان باز می‌گردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نگرانی افکار عمومی در ایران به خاطر چند مورد پیاپی کودک آزاری و سوء رفتار با کودکان طی هفته‌های اخیر، بویژه دو مورد مربوط به کودکان خردسال به نام آتنا و بنیتا، توجه مقامات مسئول و کارشناسان آسیب های اجتماعی را برانگیخته است.

روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با طرح مساله تکرار جرم و سابقه دار بودن مجرم گفته است در حادثه بنیتا و آتنا، افرادی مرتکب جرم شدند که سابقه دار بودند. او اضافه کرده حتی مجرم معروف به نام خفاش شب هم محکومی بود که آزاد شده بود.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آمار تکار جرائم در ایران گفته است ۴۶ درصد افرادی که از زندان‌ها آزاد می‌شوند، دوباره به زندان‌ها بازمی‌گردند، چرا که جرم را تکرار می‌‌کنند.

در مورد کودک آزاری و سوء رفتار با کودکان در ایران آمار دقیق و مقایسه ای سالانه وجود ندارد. سازمان بهزیستی در پایان سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که از ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت اجتماعی اورژانس، ۵. ۸ درصد آن مربوط به مشکل کودک آزاری است که در سال های قبل هم در همین حدود بوده است.

آقای کردونی با طرح مساله تکرار جرم در حوزه امنیت اجتماعی و راه مقابله با آن، پیشنهاد کرده که یک سیستم یکپارچه قضایی-امنیتی و حمایتی بوجود آید تا مجرمان جنسی و کسانی که سابقه کودک آزاری و یا تجاوز دارند پس از آزادی آنان را تحت نظر داشته باشد تا امکان وقوع مجدد جرم کاهش یابد.

پس از ربوده شدن چهار کودک در رده های سنی مختلف به نام های آتنا، بنیتا، ملیکا و یوسف طی یکماه و نیم گذشته که دو مورد آتنا و بنیتا منجر به قتل آنها شد، ضعف ها و آسیب پذیری های مربوط به امنیت شهروندان، بویژه کودکان مورد توجه بیشتر خانواده ها قرار گفت و در شبکه های اجتماعی نیز بحث فقدان سیستم مراقبت و کنترل مجرمان سابقه دار و کاستی‌ها و کوتاهی‌های نهادهای مسئول در این زمینه زیر ذره بین قرار گرفت.

در دو مورد دیگر از این چهار مورد اطلاع رسانی گسترده از طریق شبکه های اجتماعی نقش موثری در یافتن کودکان ربوده شده داشت.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار در این ارتباط گفته است که نحوه نظارت و رصد محکومانی که آزاد در جامعه رفت و آمد دارند، یکی از مسائلی است که باید در بحث کودک آزاری و جرائم جنسی به حوزه گفت‌وگوی عمومی و تخصصی وکلا و کارشناسان ورود پیدا کند.

او به عنوان زمینه کار کارشناسی در این مورد تاکید کرده که اطلس کودک‌آزاری در کشور تبیین شده است و براساس آن می‌توان گفت که چه نقاطی از کشور ریسک بالاتری در رابطه با کودک‌آزاری دارند؛ یعنی آسیب‌خیز هستند و بیشترین آمار را در این مورد دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملیکا دختربچه مشهدی بعد از ده روز در اصفهان پیدا شد

واکنش‌های اینستاگرامی به کشف جسد بنیتا: «باید برای انسانیت فاتحه بفرستید»

مجازات قاتل آتنا اصلانی و بحث نابرابری دیه زن و مرد در مجلس