الجزیره تصمیم اسرائیل به تعطیلی دفاترش را محکوم کرد

الجزیره تصمیم اسرائیل به تعطیلی دفاترش را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایوب قرا (کارا) وزیر ارتباطات اسرائیل از تصمیم دولت این کشور برای تعطیلی دفتر شبکه الجزیره قطر در بیت المقدس خبر داد.

آقای قرا، همچنین گفته است که با تصمیم دولت، کارت خبرنگاری کارکنان تلویزیون الجزیره باطل و پخش کابلی و ماهواره‌ای برنامه‌های این شبکه قطع خواهد شد.

وزیر ارتباطات اسرائیل، الجزیره را به حمایت از تروریسم متهم کرد و از آمادگی اپراتورهای تلویزیونی برای قطع پخش برنامه‌های انگلیسی و عربی این شبکه خبر داد. با این حال و به گفته این مقام عالی‌رتبه، تعطیلی دفتر الجزیره نیاز به قانونگذاری جداگانه دارد.

وزیر ارتباطات اسرائیل با اشاره به عملکرد عربستان و متحدانش برای قطع پخش برنامه‌های الجزیره گفت: «ما در این تصمیم خود به اقدام برخی از کشورهای سنی عربی میانه‌رو استناد کردیم که دفاتر الجزیره را بسته اند و فعالیتش را ممنوع کرده اند.»

حدود یک ماه پیش نیز اخباری از تصمیم دولت راست میانه بنیامین نتانیاهو برای تعطیلی دفتر این شبکه در اسرائیل منتشر شده بود. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع از حزب راست‌گرای افراطی اسرائیل بیتنو، الجزیره را«ابزار پروپاگاندای نازی‌ها و حمایت از ایران» توصیف کرده بود.

تعطیلی کامل شبکه الجزیره، از جمله درخواست‌های عربستان سعودی و متحدانش از دوحه برای آغاز گفتگوها به منظور حل مسالمت آمیز بحران قطر بود. زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این درخواست را «حمله ای غیر قابل قبول» به حق آزادی بیان و عقیده توصیف کرده بود.

عاجل | وزير الاتصالات الإسرائيلي: قررنا إغلاق مكتب قناة #الجزيرة وسحب اعتماد صحفييها

— الجزيرة مباشر الآن (@ajmurgent) 6 août 2017

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، درخواست عربستان سعودی و سه کشور عرب دیگر از قطر برای بستن شبکه تلویزیونی الجزیره «حمله ای غیر قابل قبول» به حق آزادی بیان و عقیده است.

واکنش الجزیره

الجزیره در واکنش به تصمیم اسرائیل، تعطیلی دفاترش را محکوم کرد و ادعای اسرائیل را که می گوید «تنها دموکراسی خاورمیانه» است ادعایی بیش نخواند.

این شبکه خبری همچنین با رد اتهام پوشش غیرحرفه ای مربوط به ناآرامی های مسجدالاقصی، اعلام کرد که تمهیدات و اقدامات «قضایی لازم» را در خصوص بسته شدن دفترش اتخاذ و انجام خواهد کرد.

الجزیره همچنین تاکید می کند که به «پوشش حرفه‌ای خبرهای مرتبط با اراضی اشغالی فلسطینیان، مطابق با استانداردها سازمان های بین المللی همچمون استانداردهای افکام (اداره ارتباطات بریتانیا) ادامه خواهد داد».

شبکه الجزیره در سال ۱۹۹۶ و در قطر آغاز به کار کرد و به سرعت مخاطبان گسترده‌ای در کشورهای عربی به دست آورد. مصاحبه‌های این شبکه با شخصیت‌های سازمان‌های اسلام‌گرا، از جمله القاعده و انتشار اطلاعات دست اول درباره چنین گروه‌هایی به شهرت و اعتبار این شبکه افزود. الجزیره از سال ۲۰۰۶ پخش برنامه‌های خود به زبان انگلیسی را آغاز کرد. این شبکه به سی‌ان‌ان جهان عرب مشهور شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران قطر؛ آنچه باید بدانیم

کمیسر عالی حقوق بشر: درخواست بستن شبکه الجزیره حمله به آزادی بیان است

اسرائیل درصدد تعطیلی شبکه الجزیره است