موج گرمای کم‌سابقه قاره سبز را فرا‌‌ گرفته است

موج گرمای کم‌سابقه قاره سبز را فرا‌‌ گرفته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

موج گرما یازده کشور در مرکز و جنوب اروپا را نگران کرده و مقام‌های مسئول را در فکر چاره‌ای برای کاستن از پیامدهای منفی آن انداخته است.

ایتالیا، سوئیس، مجارستان، لهستان، رومانی، بوسنی، کرواسی و صربستان در وضعیت هشدارآمیز قرمز قرار دارند و به گزارش شبکه هشداردهنده آب و هوایی اروپا این موج بخش‌هایی از جنوب اسپانیا و فرانسه را نیز در برخواهد گرفت.

بخشی از اروپا برای بیش از یک دهه است که با دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد گرمترین سالها را تجربه می‌کند.

گرچه در سال ۲۰۱۵ میلادی جنوب اسپانیا گرم‌ترین بخش اروپا بوده اما ساکنان جنوب ایتالیا و اروپای مرکزی امسال گرم‌ترین روزها را سپری می‌کنند.

موج اخیر گرما در اروپا چهارمین روز خود را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا چهارشنبه آینده ادامه پیدا کند.

اگرچه رکورد گرمترین روز در اروپا در دهه های اخیر با ۴۸ درجه سانتیگراد در آتن و در سال ۱۹۹۷ اما دمای هوا طی روزهای اخیر در بسیاری از نقاط اروپا ۱۰ تا ۱۵ درجه بالاتر از وضعیت‌های عادی است.

اروپا پیش از این نیز موجی از گرمای شدید را تجربه کرده بود. چهارده سال پیش در تابستان ۲۰۰۳ میلادی گرما موجب مرگ ۲۰ هزار نفر در این قاره شد. قربانیان گرما عمدتا سالخوردگان و به لحاظ جسمانی افراد آسیب‌پذیر بودند. ۱۵ هزار نفر در آن سال به تنهایی در فرانسه قربانی موج گرمای طاقت‌فرسا شدند.

جدا از جنوب اروپا، در بقیه مناطق این قاره بیشتر ساختمان‌ها فاقد سامانه‌های خنک‌کننده هستند و در روزهای گرم تابستان، کودکان و افراد سالمند در این مناطق در معرض گرمازدگی قرار دارند.

کارشناسان تاکید دارند که نوشیدن آب به مقدار زیاد، پوشیدن لباس‌های سبک به رنگ روشن و استفاده از کلاه در این روزها ضروری است و نباید کودکان و حیوانات را در خودروها به حال خود رها کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فستیوال هوی متال آلمان هم تحت تاثیر گرمای شدید

گرمای بی‌سابقه در ژاپن؛ ۸۰ کشته در طول ۳ هفته

بالا آمدن آب رودخانه زندگی در پاریس را مختل کرد