قطر علیه عربستان به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

قطر علیه عربستان به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قطر علیه عربستان سعودی و متحدانش به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. وزارت اقتصاد و بازرگانی قطر در بیانیه ای اعلام کرد که شکایت خود را علیه کشورهای تحریم‌کننده تسلیم «نهاد حل و فصل اختلافات» این سازمان بین‌المللی کرده است.

آن طور که در این بیانیه رسمی آمده، دوحه کشورهای تحریم‌کننده را به «نقض قوانین و قراردادهای زیربنایی مربوط به تجارت کالا و خدمات و نیز مالکیت معنوی» متهم کرده است.

شیخ احمد بن جاسم آل ثانی، وزیر اقتصاد و بازرگانی قطر که به تازگی در ژنو با مدیر کل سازمان تجارت جهانی، رئیس مجمع جهانی اقتصاد و مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی دیدار کرده، در مورد شکایت رسمی این کشور گفت: «قطر به همراه سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همه اقدامات لازم را برای دفاع از منافع اقتصادی و تجاری خود و شرکایش به کار خواهد گرفت.»

مسیرهای هوایی جایگزین برای هواپیماهای قطری

از سوی دیگر قرار است اجازه دسترسی احتیاطی به سه مسیر جدید بر فراز آب‌های بین‌المللی به هواپیماهای قطری داده شود. این تصمیم روز دوشنبه در نشستی با مدیریت نمایندگانی از سازمان ملل و با حضور مسئولان سازمان جهانی هوانوردی، ایکائو در مقر این سازمان در مونترال کانادا گرفته شد.

قطر پیش از این برای گشودن راه‌های تازه هوایی درخواست داده و توافق اولیه با این درخواست ماه گذشته به دست آمده بود.

ایکائو نمی تواند تصمیم‌های خود را به کشورها تحمیل کند، اما تقریبا تمام ۱۹۱ عضو این سازمان معمولا تابع استانداردهای مصوب آن هستند.

پیشینه بحران قطر

پنج کشور حوزه خلیج فارس، یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از ۱۵ خرداد گذشته با بستن مرزهای زمینی و دریایی با همسایه خود و نیز با ممنوع کردن پرواز هواپیماهای قطری، عملا تحریم‌های همه جانبه‌ای را علیه این کشور آغاز کردند. این کشورها به علاوه مصر و یمن، روابط دیپلماتیک خود را نیز با دولت قطر به دلیل حمایت این کشور از «تروریسم» قطع کردند.

ممنوعیت پروازی هواپیماهای قطری به نفع ایران شده به طوری که مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های ایران می‌گوید استفاده هواپیمایی قطر از آسمان ایران، پروازهای عبوری را ۱۰ درصد افزایش داده است.

تنش میان قطر و همسایگانش مهم‌ترین بحران در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از زمان تأسیس این شورا در سازمان در سال ۱۹۸۱ میلادی بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران قطر، آنچه تا کنون روی داده

بحران قطر؛ آنچه باید بدانیم

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند