عماد؛ کودکی که در روز حمله داعش در تهران خبرساز شد

عماد؛ کودکی که در روز حمله داعش در تهران خبرساز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

در جریان حمله تروریستی نیروهای وابسته به داعش به مجلس شورای اسلامی در تهران، یک تصویر در رسانه‌های داخلی و بین المللی بسیار خبرساز شد؛ تصویر کودکی که نیروهای امنیتی تلاش داشتند در زمانی که سه مرد مسلح در حال تیراندازی به هر سو بودند، او را از مهلکه نجات دهند.

اما این کودک خبرساز کیست و در بحبوحه حمله تروریستی در ساختمان مجلس چه می کرد؟

نام او عماد اسماعیل نژاد است. کودکی دو و نیم ساله اهل گرگان که در روز حادثه برای دومین بار به همراه مادرش برای درخواست کمک از نمایندگان، به مجلس آمده بود تا شاید برای پرداخت هزینه‌های سنگین درمانش راهی پیدا شود. عماد مبتلا به بیماری «ام‌پی‌اس نوع دو» است، نوعی بیماری نادر که بر اثر آن کبد آنزیم تولید نمی کند.

زهرا خراسانی، مادر عماد در گفتگو با رسانه‌های ایران وضعیت بیماری او را چنین توضیح داده است: «عماد باید پیوند مغز استخوان شود و در صورتی که خون مورد نظر پیدا نشود باید پیوند کبد صورت گیرد. با انجام پیوند کبد نیز ۵۰ تا ۸۰ درصد امکان بهبودی عماد وجود دارد. هم اکنون ۶ نفر حاضر به پیوند مغز استخوان شده‌اند که هزینه آزمایش هر کدام یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین هزینه ارسال خون عماد به کشور آلمان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و ما به دلیل مشکلات مالی از عهده پرداخت آن برنمی‌آییم.»

این بیماری شنوایی را از یکی از گوش‌های عماد گرفته و گوش دیگرش را نیز تهدید می کند.

عماد به همراه پدر و مادر و خواهر و برادرش در یک خانه کوچک اجاره‌ای در گرگان زندگی می کند. پدر او بیش از دو ماه است که بیکار شده و به دلیل معلولیت، قادر به یافتن کار جدیدی نبوده است.

مادر عماد می افزاید: «برای ارسال خون عماد و انجام آزمایش باید ۴۷۰ یورو پول تهیه می کردم. من این پول را نداشتم، شوهرم بیکار است، دو تا کودک هم در خانه دارم. مستاجرم و هیچ پول دیگری نداشتم. دو سال و سه ماه است که این بچه در بیمارستانهاست. عماد سه بار عمل شده است و هر چه داشتم خرج کردم. دیگه هم کسی به من پول قرض نمی داد، پول زیادی قرض کردم. هیچ راهی نداشتم. یک نفر به من پیشنهاد داد که به مجلس بروم تا شاید به من کمک کنند. به مجلس رفتم تا برای عماد کمک بگیرم.»

بنا بر گزارش رسانه‌ها مادر عماد در اولین مراجعه به مجلس شورای اسلامی توانسته بود نامه‌ای از نماینده شهر خود خطاب به وزارت بهداشت و بیمارستان شریعتی دریافت کند. اما این نامه مشکل آنها را حل نکرده بود و به همین دلیل او بار دیگر در روز حادثه راهی ساختمان مجلس شده بود.

مادر عماد درباره روز حادثه در مجلس می گوید: «همه فرار می کردند. همه می خواستند خودشان را نجات بدهند. برخی‌ها تیر خوردند و برخی‌ها نجات پیدا کردند. هر کسی به یک سمتی رفت…عماد چون شنوایی نداشت زیاد عکس العمل نشان نداد ولی ترس داشت. من عکس العملش را متوجه می شدم. یک قسمت از گوشش کم شنواست. خودش را کمی جمع می کرد و وقتی صدا دور می شد می دیدم که دوباره بازی می کند.»

اگرچه حادثه تلخ حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی زندگی بسیاری را گرفت اما به عماد زندگی دوباره‌ای بخشید. با انتشار عکس هایی از او و در پی آن آگاهی از بیماری عماد و تنگدستی والدینش، سیل کمکهای مردمی روان شد.

محمد حسین اسماعیل نژاد، پدر عماد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا درباره فراخوان دریافت کمکهای مردمی برای فرزندش گفت: «شمارۀ حسابی از سوی یکی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها جهت کمک به درمان عماد اعلام شده بود که در ساعات ابتدایی اعلام این شماره حساب، ارقام زیادی به آن واریز و به تدریج به آن اضافه شد. در مجموع ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان جمع شده است.»

بنا به دستور سید حسن هاشمی‌ وزیر بهداشت ایران نیز درمان عماد از سوی وزارت بهداشت رایگان اعلام شد. همچنین وزیر بهداشت موافقت کرد که در صورت لزوم، عماد برای معالجه به خارج از کشور فرستاده شود.

پدر عماد می گوید: «از خود وزارت بهداشت با ما تماس گرفته شد و دیدار ما با وزیر بهداشت انجام شد که خیلی صمیمانه برخورد کردند و دستور معالجه رایگان عماد را دادند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متهم حملات تهران: به سوریه رفتم تا داماد خواهرم را برگردانم

دادگاه متهمان حمله به مجلس برگزار شد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود