بازگشت دختر ایزدی اسیر داعش به محل زندگی‌اش

بازگشت دختر ایزدی اسیر داعش به محل زندگی‌اش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نادیا مراد دختر ایزدی اسیر داعش بعد از سه سال به روستای محل زندگی خود در شمال عراق بازگشت.

مراد سه سال پیش در این روستا توسط نیروهای داعش ربوده و به عنوان برده جنسی فروخته شده بود اما بعد از سه ماه بردگی توانست از دست آن‌ها فرار کند.

این دختر ایزدی ۲۴ سال سن دارد و شش برادر خود را در حمله نیروهای داعش به روستای زادگاهش در حومه شهر شنگال از دست داد. نادیا پس از فرار به آلمان پناهنده شد. وی همچنین سفیرحسن نیت سازمان ملل برای «حفظ کرامت بازماندگان تجارت انسان» است.

برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، در روز پنجشنبه یکم ژوئن (۱۱ خرداد) بعد از رسیدن به زادگاهش، ابتدا به مدرسه سابق خود وارد شد. سه سال پیش نیروهای داعش بعد از تصرف روستای کوجو اهالی آن را در این مدرسه جمع و زنان و مردان را از هم جدا کردند.

بسیاری از زنان و دختران ایزدی ساکن روستا به عنوان برده فروخته و مردان هم توسط داعش کشته شدند. این کشتار بخشی از قتل‌عام ایزدی‌ها توسط این گروه افراطی بود که سازمان ملل از آن به عنوان نسل کشی اقلیت ایزدی یاد کرده است.

مراد بعد از بازگشت به روستای محل زندگی خود در پشت بام مدرسه سابق خود به خبرنگاران گفت: «با مادر، دوستان و خانواده‌ام به مدرسه آمدیم. امروز این روستا توسط گورهای جمعی احاطه شده است. ما در تاریخ سه تا ۱۵ اگوست ۲۰۱۴ (۱۲ تا ۲۴ مرداد ۱۳۹۳) در این روستا محاصره شده بودیم و کسی به کمک ما نیامد. ما از سازمان ملل، اروپا، کردستان و عراق خواستیم ما را نجات دهند اما با وجود اینکه می‌دانستند ۱۷۰۰ ایزدی در این روستا در معرض خطرند اما کاری انجام ندادند.»

روستای کوجو یکی از روستاهایی است که چند روز پیش توسط نیروهای بسیج مردمی عراق از دست نیروهای داعش آزاد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند