وزیر دارایی آلمان: اتحادیه اروپا با حمایت گرایی اقتصادی مبارزه می کند

وزیر دارایی آلمان: اتحادیه اروپا با حمایت گرایی اقتصادی مبارزه می کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در حالی که اتحادیه اروپا همچنان با چالش های داخلی و خارجی زیادی روبرو است اما نشانه های ضعیفی از بهبود وضعیت اقتصادی به چشم می خورد و اروپا به دنبال تثبیت این روند و تقویت رشد اقتصادی پایدار در سراسر

آگهی

در حالی که اتحادیه اروپا همچنان با چالش های داخلی و خارجی زیادی روبرو است اما نشانه های ضعیفی از بهبود وضعیت اقتصادی به چشم می خورد و اروپا به دنبال تثبیت این روند و تقویت رشد اقتصادی پایدار در سراسر اتحادیه است.

یورونیوز در پایان جلسه عمومی اجلاس تجاری بروکسل با وولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان گفتگو کرده است.

یورونیوز: اجازه بدهید اینطور آغاز کنیم: پیش فرض شما از وضعیتی که ما امروز در صحنه جهانی در آن قرار گرفته ایم، چیست؟ به کجا باید برسیم؟

وولفگانگ شویبله: «به نظرم مرحله ای حساس را طی می کنیم. به این شکل آن را توصیف می کنم که از یک سو انتظارات از اروپا در سراسر جهان افزایش یافته است. امری که دلایل متفاوتی همچون تهدیدات ژئوپولیتیک و… دارد. از سوی دیگر تردیدها در اروپا نیز ظرف سالهای اخیر افزایش یافته است. شاید بتوان از نوعی چرخش از زمان رای بریتانیایی ها به برکسیت سخن گفت. هر چند به دنبال اتخاذ تصمیم برکسیت ما کشورهای عضو نیز به شکل رو به گسترشی با جنبش هایی روبرو بودیم که به اروپا به دیده تردید می نگرند. شمار اینگونه گروهها همچنان خیلی زیاد است و در نتیجه ما باید به راههایی فکر کنیم که بتوانیم حمایت از اروپا را نزد رای دهندگان و جمعیت اروپایی افزایش دهیم.»

یورونیوز: این نکته جدید نیست که ما مجبوریم نگران حمایت گرایی اقتصادی و به طور بالقوه جنگ های تجاری باشیم هرچند شما نیز همچون ماریو دراگی در مرحله فعلی نگران نیستید.

وولفگانگ شویبله: «فکر می کنم در اروپا به ویژه در اتحادیه اروپا ما به شکل روزافزونی در برپایی بازار مشترک منسجم موفق بوده ایم. این موفقیتی است که اکنون واقعا زیر سوال نمی رود، جز از طرف بریتانیایی ها! بریتانیایی ها از این جهت مردم عجیبی هستند. با این حال بقیه اروپا با بازار مشترک مشکلی ندارد. آنچه ما به طور موازی در انجام آن موفق نبودیم تلاش برای یک بازار مشترک پایدار برای آینده بود. در این مورد بحث کردیم که آیا می توانیم بدون اتحادیه سیاسی یک اتحادیه پولی داشته باشیم؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم منتظر اتحادیه سیاسی باشیم باید احتمالا یک قرن صبر کنیم. مشکل اینجاست که ما به افزودن متمم هایی به پیمان های اروپایی بویژه پیمان لیسبون نیاز داریم. اگر به پیمان لیسبون بنگرید با خود فکر خواهید کرد چگونه متممی به آن خواهید افزود! بخت یارتان باد.»

یورونیوز: با انتخاب امانوئل ماکرون به نظر می رسد جهان اتحاد قویتری بین فرانسه و آلمان را انتظار می کشد. این ارتباط جدید به چه شکل خواهد بود؟ از همه مهمتر آیا این ارتباط برای مردم و کسب و کارهای جنوب اروپا مفید خواهد بود؟

وولفگانگ شویبله: «به نظرم باید برای تمام بخشهای اروپا خوب باشد. من بسیار با این مسئله موافقم که در انسجام اروپایی باید فاصله بین دو بخشی که وضعیت مناسبی دارند و بخشی که مشکل دارند، کاهش یابد. ما باید تهدیدات را با یکدیگر شریک شویم اما نباید بدون کاهش تهدیدها تنها به دنبال به اشتراک گذاشتن تهدیدات باشیم و یا محرک هایی برای حرکت در مسیر درست در نظر نگیریم. باید به این بیندیشیم که چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم: یا توانایی این را داریم که تصمیمات را از طریق یک نهاد مرکزی به اجرا بگذاریم و یا محرک هایی خواهیم یافت. اگر همه کشورها همچون اسپانیا در سالهای اخیر موفق بودند همه چیز در منطقه حوزه پولی یورو مرتب می بود. اما اسپانیا یک استثناء است.»

یورونیوز: و یونان در وضعیتی نیست…

وولفگانگ شویبله: «یونان مشکلات بیشتری دارد. یونان قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. موردی بسیار خاص است و از همان ابتدا اینگونه بود. اگر با ایالات متحده آمریکا مقایسه کنید بسیار اطمینان بخش است. اروپا عملکرد بدی ندارد. اقتصادها و جوامع اروپایی را دست کم نگیرید. هزینه ای که صرف تولید ناخالص ملی خود می کنند نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته همچون کانادا، استرالیا و آمریکا دو برابر است. فکر می کنم مزایای زیادی وجود دارد. شاید نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد اما با در نظر گرفتن همه جوانب من مدل اروپایی را ترجیح می دهم. در نظر داشته باشید که بحران یورو با یک بانک آغاز شد. بانکی که لیمن برادرز (Lehman Brothers) نام داشت. این بانک اگر اشتباه نکنم در آلمان واقع نشده بود، در بلژیک هم واقع نشده بود بلکه در ایالات متحده آمریکا بود.»

یورونیوز: با ریاست گروه ۲۰ (G20) آیا شاهد نوعی بازگشت به عقب خواهیم بود؟ زیرا دولت ترامپ و وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال عقب راندن وضعیت هستند. با این مسئله چگونه روبرو خواهید شد؟

وولفگانگ شویبله: «تا اینجا شاهد این نبودیم که دولت جدید آمریکا تمام مقرراتی را که ما برای بازارهای مالی وضع کردیم از بین برده باشد. صحبت های زیادی در این راستا یا جهات دیگر شده است. اما در مورد آنچه به محتوا مربوط می شود من گفته بودم که ما ادامه خواهیم داد. فکر نمی کنم حمایت گرایی اقتصادی در اروپا خطری محسوب شود.»

یورونیوز: اما در سطح جهان خطرش حس می شود، منظورتان این است؟

وولفگانگ شویبله: «در سراسر جهان هست اما اروپا با حمایت گرایی اقتصادی مبارزه می کند و به نظرم ما بخت خوبی داریم که بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم که بازار آزاد و رقابت خیلی بهتر است. بالطبع اگر به چین و هند و اقتصادهای در حال ظهور بنگرید می بینید که ما در این راستا حرکت می کنیم. نباید جذابیت های ارزشها و اصول اتحادیه اروپا را دستکم بگیریم. با تمام مشکلاتی که در اروپا با آن دست و پنجه نرم می کنیم مبارزه با حمایت گرایی اقتصادی و ملی گرایی چالشی است که پیش روی همه ما است. ما این کار را انجام می دهیم. شاید برکسیت برای برخی همچون یک بیدارباش بود. اکنون مردم می گویند “خوب انسجام اروپایی هم چندان بد نیست”. حتی دیدید که به شکل جالبی خانم لوپن در بین دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که اتحاد پولی را نفی نمی کند زیرا نظرسنجی هایی را دید که براساس آن ۷۵ درصد مردم فرانسه خواهان بقا در اتحادیه پولی هستند.»

یورونیوز: به این ترتیب بزرگترین تهدید در شرایط فعلی برای حوزه یورو و اتحادیه اروپا به طور کلی یک یوروی قوی است زیرا پوند استرلینگ به نظر نمی آید به سمت و سوی دیگری برود.

وولفگانگ شویبله: «هر کس باید نگران چالش پیش روی خود باشد و فکر می کنم بریتانیا در خواهد یافت که تصمیم برکسیت اشتباه بود.»

یورونیوز: معنای این امر برای کسب و کارهای اروپایی که با یوروی قوی روبرو هستند چیست؟ آیا اروپا بویژه کشورهای جنوبی می توانند این مسئله را تاب بیاورند؟

وولفگانگ شویبله: «بله مطمئنا فکر می کنم می توانیم. اسپانیا هم بخشی از جنوب اروپا است. آنها تاب می آورند. ایتالیا برخی مشکلات سیاسی دارد. فکر می کنم مشکلات ایتالیا بیش از هر چیز ناشی از مسائل سیاسی است. افراد زیادی در ایتالیا به هیچ سیاستمدار و جنبشی اعتماد ندارند و در نتیجه به یک شخصیت اعتماد می کنند. شخصیتی که یک دلقک یا چیزی شبیه آن است. جنبش پنج ستاره گواهی است مبنی بر اینکه ایتالیا با مشکل اعتماد به رهبران سیاسی روبرو است. این چالش دشواری است اما به نظرم آنها از پس آن بر خواهند آمد. در دیگر کشورهای عضو هم از پس آن بر خواهند آمد. حتی پرتغال خیلی بهتر از آنچه انتظار می رفت ظاهر شده است.»

آگهی

یورونیوز: اما آیا آنها می توانند یوروی تقویت شده را تحمل کنند؟

وولفگانگ شویبله: «به نظرم رشد اقتصادی بیش از آن چیزی خواهد بود که انتظار می رود. در آلمان ما انتظار رشد ۱.۶ درصدی برای امسال داریم. در سه ماهه اول تنها ۰.۶ درصد رشد داشتیم. در نتیجه به نظرم شاهد پویایی در بهبود اقتصادی هستیم. این در مورد اسپانیا نیز صدق می کند. در مورد پرتغال نیز صدق می کند و امیدوارم برای ایتالیا و یونان نیز چنین باشد. بحث اصلی در سطح جهانی برای من این است که “معنای رشد پایدار چیست؟”. تهدیدات ژئوپولیتیک افزایش شکاف بین فقیر و غنی است. اگر در کم کردن شکاف موفق نشویم و اگر نتوانیم به جهان اسلام کمک کنیم، اگر جهان اسلام نتواند دین اسلام را با دنیای مدرن آشتی دهد ما با خطرات زیادی از طرف تروریستها روبرو خواهیم شد. خطراتی که با جنگ افزارهای جدید همراه خواهد بود و این به نظرم چالش اصلی است. به همین دلیل فکر می کنم اروپا می تواند! اگر اروپا بتواند به اندازه کافی قوی باشد و بتواند رشد پایدار پدید بیاورد و جوامع آزاد خودش را داشته باشد به شکلی که افراد در کنار یکدیگر بمانند و تعادل درستی بین آزادی و برابری به وجود بیاید، در این صورت می توانیم مثالی برای بقیه جهان باشیم. نگرانی هر دیکتاتوری در سراسر جهان جذابیت ارزشهای غربی و اروپایی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟