شلیک پلیس بحرین به روی معترضان شیعه دستکم پنج کشته بر جای گذاشت

شلیک پلیس بحرین به روی معترضان شیعه دستکم پنج کشته بر جای گذاشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در جریان شلیک پلیس بحرین به روی معترضان شیعه در نزدیکی خانه شیخ عیسی قاسم معروفترین روحانی شیعه این کشور در روستای الدراز، دستکم پنج نفر کشته شدند.

برخی خبرگزاری ها تعداد کشته شدگان درگیری های روز گذشته را شش تن عنوان کرده اند. بیش از ۲۸۰ نفر هم توسط نیروهای امنیتی بحرین بازداشت شده اند و این در حالیست که از سرنوشت شیخ عیسی قاسم اطلاعی در دست نیست. پیش تر برخی خبرگزاری ها نام این روحانی شیعه را در بین بازداشتی ها اعلام کرده بودند.

حامیان شیخ عیسی قاسم روز سه شنبه در حمایت از وی در نزدیکی خانه اش تجمع کرده بودند. به گزارش خبرگزاری فرانسه چندین نفر نیز در اثر این تیراندازی ها زخمی شده اند. بنا بر گزارش ها معترضان نیز با پرتاب سنگ با پلیس مقابله کردند.

ابتسام السائغ فعال حقوق بشر از روستای بانی جمرا در نزدیکی روستای الدراز به رویترز گفته است که او صدای شلیک نیروهای پلیس را شنیده است.

شیخ قاسم روز یک شنبه ۲۱ ماه مه به جرم فساد و پولشویی به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت ۱۰۰ هزار دینار بحرینی (۲۶۵ هزار دلار) محکوم شد. بحرین سال گذشته شیخ قاسم را سلب تابعیت کرده بود.

It’s not only riot police involved in the attack on Duraz, pix emerging of special forces there too #Bahrainpic.twitter.com/VIgCetqGn1

— Maryam Alkhawaja (@MARYAMALKHAWAJA) May 23, 2017

دیده بان حقوق بشر عملیات پلیس در روستای الدراز را محکوم کرده است.

وزیر کشور بحرین گفته است که پلیس عملیاتی امنیتی را در روستای الدراز برای حفاظت از امنیت و نظم عمومی آغاز کرد چرا که این روستا به بهشت فراریان تبدیل شده بود.

Armed forces in #Duraz, site of year long internet shutdown, breaking into homes wielding what looks like 9mm pistols. pic.twitter.com/AnRmrI4viv

— Bahrain Watch (@BHWatch) May 23, 2017

این حادثه دو روز بعد از ملاقات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با پادشاه بحرین در ریاض رخ می دهد. بحرین پایگاه اصلی ناوگان شماره ۵ نیروی دریایی آمریکا در منطقه است و بزودی پذیرای پایگاه دائمی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا خواهد بود.

بحرین از سال ۲۰۱۱ که نیروهای امنیتی اعتراضات شیعیان این کشور را که خواستار پادشاهی مشروطه در کشور بودند، سرکوب کرد دستخوش ناآرامی است. بحرین برای سرکوب این ناآرامی ها از نیروهای نظامی عربستان سعودی کمک گرفت.

Severe injuries within protesters in Duraz & the village is under lockdown people not allowed to enter or leave the area #Bahrainpic.twitter.com/LrVXwnT9ym

— Fatima (@FatiimaHalwachi) May 23, 2017

اکثریت جمعیت بحرین را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند اما حاکمیت این کشور در دست خاندان آل خلیقه سنی مذهب است.

حاکمیت بحرین رهبران شیعه این کشور را متهم می کنند که با ایران در ارتباط هستند، اتهامی که رهبران شیعه این کشور رد می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

اسطرلاب هزار ساله با نمادهای باورمندان سه دین ابراهیمی؛ ابزاری که گمان می‌کردند شیء بی‌ارزشی است