رئیس پیشین اف بی آی مسئول تحقیق درباره «ارتباط کمپین ترامپ با روسیه»

رئیس پیشین اف بی آی مسئول تحقیق درباره «ارتباط کمپین ترامپ با روسیه»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس پیشین اف بی آی به عنوان دادستان و مشاور ويژه تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده آمریکا و رابطه با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ منصوب شد.

انتصاب رابرت مولر به این سمت از سوی سیاستمداران هر دو جناح اصلی ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفته است. درخواست برای این اقدام از زمان برکناری جیمز کومی، تازه ترین رئیس برکنار شده اف بی آی افزایش یافت.

اف بی آی و کنگره در تلاش برای بررسی اتهام وجود ارتباط میان کاخ کرملین و کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا است. دستگاه‌های امنیتی این کشور بر این باورند که روسیه در تغییر آرای انتخابات هشتم نوامبر به نفع نامزد جمهوری‌خواهان نقش داشته است.

کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود که نیازی به چنین تحقیقی نیست با این حال تنها یک ساعت پس از انتخاب آقای مولر به عنوان دادستان ویژه، رئیس جمهوری پیش بینی کرد که نتیجه چنین تفحصی به برطرف شدن اتهام موجود خواهد انجامید.

رابرت مولر کیست؟

رئیس پیشین اف بی آی تحصیلاتش را در سال ۱۹۶۶ در دانشگاه پرینستون به پایان رساند و به تفنگداران دریایی پیوست. در آنجا به مدت ۳ سال خدمت کرد. در همین سال‌ها بود که به ویتنام اعزام شد و یک جوخه را فرماندهی کرد. در پی آن ۲ مدال به نشان قدردانی به رابرت مولر اعطا شد.

وی که اکنون در ۷۲ سالگی به سر می‌برد، پیش از پیوستن به اداره تحقیقات فدرال، مدتی در شرکت‌های خصوصی حقوقی و نیز وزارت دادگستری فعال بود. وی یک هفته پیش از حملات یازدهم سپتامبر از سوی سنا برای ریاست اف بی آی رای اعتماد کسب کرد.

آقای مولر ۱۲ سال ریاست اف بی آی را برعهده داشت. باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت در سال ۲۰۱۱ دوره ۱۰ ساله ریاست وی را به مدت ۲ سال تمدید کرد. وی تنها رئیس اف بی آی بوده که از سال ۱۹۷۶ به پایان دوره ۱۰ ساله‌اش رسید. آقای مولر پس از اف بی آی به عنوان استاد راهنما و مدرس در دانشگاه استفورد با تمرکز بر امنیت سایبری مشغول به کار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ بازرسی دفتر وکیلش از سوی اف‌بی‌آی را حمله به آمریکا خواند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟