روز جهانی آزادی مطبوعات؛ هشدار نسبت به امنیت روزنامه نگاران در سراسر جهان

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ هشدار نسبت به امنیت روزنامه نگاران در سراسر جهان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خبرنگاران و روزنامه نگاران در حالی روز جهانی آزادی مطبوعات را پشت سر می گذارند که بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز «آزادی بیان هیچگاه اینچنین مورد تهدید قرار نگرفته است.»

کریستوف دولوآر، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی نسبت به تهدید روزنامه نگاران در بسیاری از کشورهای جهان می گوید که معلوم نیست چرخه بی‌پایان سرکوب و تهدید، کی و کجا متوقف خواهد شد.

هفته گذشته گزارشگران بدون مرز نقشه وضعیت آزادی بیان در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد. در این نقشه، چین، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ایران، عربستان سعودی، یمن، سوریه، مصر، لیبی سودان ایریتره، اتیوپی و کوبا به دلیل بازداشت و سرکوب گسترده روزنامه نگاران، با رنگ سیاه مشخص شده اند.

Pour la #WPFD2017 retrouvez le classement mondial de la #LibertéDeLaPresse et posez vos questions sur #AskRSF >> https://t.co/Us9AjvDnxfpic.twitter.com/H12lzEuxyM

— RSF (@RSF_inter) 3 mai 2017

با وجود ادامه بازداشت روزنامه نگاران در ایران در ماه‌های گذشته، وضعیت آزادی بیان در این کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. بر اساس این گزارش ایران در میان ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۶۵ قرار دارد که بهبود چهار پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

بازداشت گسترده روزنامه نگاران در ترکیه، به ویژه پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته، نگرانی بسیاری از خبرنگاران در کشورهای اروپایی را برانگیخته است. ترکیه در سال ۲۰۱۷ با ۴ پله افت نسبت به سال گذشته در جایگاه ۱۵۵ رده بندی جهانی آزادی مطبوعات قرار دارد.

Au stand amnestybe</a> pour le <a href="https://twitter.com/hashtag/WorldPressFreedomDay?src=hash">#WorldPressFreedomDay</a> à Bruxelles. Le journalisme n'est pas un crime <a href="https://twitter.com/mediapart">mediapartpic.twitter.com/uxbud88rWT

— Edwy Plenel (@edwyplenel) 3 mai 2017

یکی دیگر از نگرانی‌های سازمانهای مدافع حقوق بشر و به ویژه حامیان آزادی بیان، افزایش حملات علیه اصحاب رسانه در کشورهای دموکراتیک است. عملکرد دونالد ترامپ که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی را منعکس کننده «اخبار دروغین» می خواند و ضرب و شتم چند روزنامه نگار فرانسوی از سوی هواداران جریان‌های راست افراطی، از جمله موارد بهت آور حمله به روزنامه نگاران در دموکراسی‌های غربی در سال گذشته بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بروکسل میزبان نمایشگاهی درجهت حمایت از آزادی بیان و گزارشگران مستقل

«نفرت از خبرنگاران در جهان افزایش یافته است»

سازمان ملل: اسرائیل مانع انتقال کمک‌های غذایی به غزه می‌شود