سوریه؛ «چهار حمله شیمیایی در دو سال اخیر»

سوریه؛ «چهار حمله شیمیایی در دو سال اخیر»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دیده بان حقوق بشر با انتشار یک گزارش مدارک و شواهدی در اختیار رسانه‌ها قرار داده که نشان می دهند ارتش سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت در دو سال اخیر دست به حملات شیمیایی زده است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، بجز حمله خان شیخون در چهارم آوریل گذشته، سه حمله دیگر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ و مارس ۲۰۱۷ نیز رخ داده است. دیده بان حقوق بشر این حملات را «مصداق جنایت علیه بشریت» خواند و ادعا کرد که در آن زنان و کودکان و شهروندان زیادی کشته شده اند. در حمله شیمیایی خان شیخون در استال ادلب بیش از ۹۰ نفر جان باختند.

گزارش دیده بان حقوق بشر با عنوان «مرگ با سلاح شیمیایی» منتشر شده است. مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر به خبرنگاران گفت که نظامیان سوری با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردها حملات شیمیایی را در شهرهای چون حومه دمشق، حما، ادلب و حلب انجام داده اند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر از شورای امنیت خواسته شده تا اقدام فوری اتخاذ کرده و از تمامی طرف‌ها بخواهد با بازپرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری کنند و همچنین تحریم‌هایی را علیه عاملان حملات شیمیایی اعمال کند. پس از حمله خان شیخون، ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه نیز ادعا کرد که شواهد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد که دولت سوریه در حملات شیمیایی خان شیخون دست داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند