وزیر دفاع آمریکا: سوریه بدون تردید سلاح های شیمیایی دارد

وزیر دفاع آمریکا: سوریه بدون تردید سلاح های شیمیایی دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا می گوید تردیدی ندارد که سوریه سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد. جین ماتیس روز جمعه در دیدار از اسرائیل گفت که حکومت سوریه طی روزهای اخیر اقدام به جابجایی سلاح‌های شیمیایی کرده است.

در واکنش به حمله شیمیایی صورت گرفته در «خان شیخون» که ۹۰ کشته برجا گذاشت، ایالات متحده آمریکا پایگاه نیروی هوایی سوریه را با ۱۲ موشک هدف قرار داد؛ حمله‌ای که به گفته پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا موجب تخریب ۲۰ درصد از تاسیسات این پایگاه هوایی شده است.

۳۰ تن از قربانیان حمله شیمیایی چهارم آوریل کودک هستند. این حمله خشم جامعه بین الملل را به دنبال داشت. در حالی که آمریکا انگشت اتهام را به سوی حکومت سوریه نشانه گرفته و فرانسه نیز از وجود شواهدی دال بر دست داشتن نیروهای دولتی سوریه در این حمله خبر داده، بشار اسد با قاطعیت ادعا می کند که حمله مذکور ساختگی است.

در همین حال به گزارش اسپوتنیک، سازمان منع جنگ ‌افزارهای شیمیایی پیشنهاد روسیه و ایران را در خصوص تحقیقات پیرامون حمله شیمیایی خان شیخون در استان ادلب سوریه رد کرد. آنچه خشم مسکو را برانگیخت و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را به انتقاد از غرب واداشت.

گزارش‌های مرتبط با حمله شیمیایی در خان شیخون واقع در ادلیب، استان تحت کنترل شورشیان وجود گاز سمی سارین را در آن تایید کرده است.

در پی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی در سال ۲۰۱۳ و افزایش تهدید نظامی ایالات متحده آمریکا، سوریه با امضای کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ ‌افزارهای شیمیایی به جمع کشورهای عضو این معاهده پیوست.

در صورت تخلف هر یک از اعضا «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی»، ضامن این معاهده می تواند موارد نقض را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارجاع دهد و شورای امنیت هم می تواند با صدور قطعنامه نسبت به آن واکنش نشان دهد. اما در مورد سوریه حق برخورداری روسیه، متحد بشار اسد از وتو عملا بارها برگ برنده سوریه بوده است.

از سوی دیگر در اکتبر ۲۰۱۳ بازرسان سازمان منع جنگ ‌افزارهای شیمیایی (OPCW) پس از بازرسی های صورت گرفته اعلام کردند که زرادخانه سلاحهای شیمیایی سوریه شامل گاز خردل و سارین منهدم شده است.

اما حمله شیمیایی اوایل ماه جاری میلادی کارآمدی اقدام این سازمان در نابودی سلاح های شیمیایی سوریه را با تردید روبرو کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها