نسل جوان ترکیه؛ جستجوی آینده بهتر در خارج یا تلاش برای تغییر در داخل؟

نسل جوان ترکیه؛ جستجوی آینده بهتر در خارج یا تلاش برای تغییر در داخل؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سولوکوله نام یکی از قدیمی ترین محله های شهر استانبول ترکیه است.

آگهی

سولوکوله نام یکی از قدیمی ترین محله های شهر استانبول ترکیه است. منطقه ای که به عنوان نماد مقاومت در برابر دولت ترکیه شناخته می شود و بافت آن امروزه تغییر زیادی کرده است. گروه موسیقی «عصیان در برابر تخریب» (Tahribad-i Isyan) در این محله استانبول شکل گرفته است.

یکی از اعضای این گروه رپ می گوید: «بسیاری می گویند که زندگی در ترکیه ناممکن است. هنرپیشه ها، هنرمندان و مردم عادی این حرف را می زنند. ما می گوییم اگر ما هم کشور را ترک کنیم دیگر کسی نخواهد بود تا آن را به جای بهتری تبدیل کند. به همین دلیل می خواهیم اینجا بمانیم و شرایط زندگی را در کشور بهبود ببخشیم. با موزیک و یا هنر می توانیم به این هدف دست یابیم.»

جوانان و نوجوانان ترکیه زیر سایه حکمرانی حزب عدالت و توسعه طی ۱۵ سال اخیر بزرگ شده اند و بسیاری از آنها از تنش های سیاسی در این کشور به ستوه آمده اند و به همین دلیل به دنبال ترک کشورشان هستند.

سنادا سوکولو، خبرنگار یورونیوز در استانبول می گوید: «پارک گزی در مرکز استانبول چهار سال پیش به نماد آزادی بیان و اعتراض سیاسی تبدیل شد. اشکال جدید و دیگری از رسانه به دنبال این ناآرامی سیاسی پدید آمد.»

رسانه ها در قالب جدید موفق به دور زدن سانسور در این کشور شدند. انگین اوندر به همراه همکارانش یکی از این رسانه های نوظهور را در ترکیه تاسیس کرده است. رسانه ای که با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن هایی همچون «واتس اَپ» به اطلاع رسانی و پدید آوردن فضای گفتگو کمک کرده است.

او می گوید: «در جریان اعتراضات پارک گزی رسانه ها به دلیل شرایط سیاسی رویدادها را پوشش ندادند. مسئله ای که باعث شد دریچه ثبت تصاویر در اختیار ما باشد. به خیابان ها رفتیم زیرا رسانه ها آنچه را می خواستیم مشاهده کنیم پوشش نمی دادند. با خودمان گفتیم می توانیم دست به تولید آنچه که می خواهیم در نهایت مشاهده کنیم بزنیم.»

در حالی که گروهی از جوانان ترکیه به دلیل شرایط سیاسی موجود کشورشان را ترک می کنند، گروهی دیگر از نسل جوان این کشور با باقی ماندن در ترکیه به دنبال تغییر وضع موجود و فضایی آزادتر و دموکراتیک تر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش روزنامه ملیت: زومرها آینده سیاسی ترکیه را رقم می‌زنند


ترکیه؛ با ارتکاب چه اعمالی ممکن است سر از زندان در بیاورید؟

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا