دولت ترامپ می گوید ایران طبق توافق برجام عمل کرده است

دولت ترامپ می گوید ایران طبق توافق برجام عمل کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفته است که براساس نتیجه یک بررسی توسط دولت دونالد ترامپ، ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای کنترل برنامه هسته ای این کشور وفادار مانده و مطابق آن عمل کرده است.

وزیر خارجه که روز سه شنبه نتیجه این تحقیق را طی بیانیه ای از طریق پل رایان رئیس مجلس نمایندگان به اطلاع کنگره رسانده، در عین حال بر نگرانی های مربوط به ادامه حمایت ایران از تروریسم تاکید کرده است.

بر اساس توافق برجام، دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار طی گزارشی کنگره را از عملکرد ایران برطبق مفاد این توافق آگاه سازد. بیانیه ۱۸ آوریل وزارت خارجه اولین گزارش از این دست است و اگرچه در آن نیامده که بررسی مورد نظر چه مدت طول خواهد کشید، اما تاکید شده که دولت در این زمینه با کنگره همکاری خواهد کرد.

توافق برجام که بین ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، به برداشته شدن تحریم های نفتی و مالی ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای آن انجامید.

اگرچه دونالد ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید، توافق برجام را بدترین توافقی که تا کنون آمریکا به آن تن داده نامیده و تجدید نظر در آن را قول داده بود، اما پس از قرار گرفتن در مسئولیت ریاست جمهوری، صرفا بر سخت گیری در جهت اجرای دقیق آن تاکید کرده است.

با این حال دولت و کنگره آمریکا در ارتباط با آنچه حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم بویژه از طریق گسترش نفوذ در منطقه می نامند، تحریم های جداگانه ای را علیه این کشور وضع کرده و از طرح های دیگری نیز برای مهار این نفوذ سخن گفته اند.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای و یا حمایت از تروریسم را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است