انتخابات ایران؛ جهانگیری، قالیباف و هاشمی در آخرین روز ثبت‌نام کردند

انتخابات ایران؛ جهانگیری، قالیباف و هاشمی در آخرین روز ثبت‌نام کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهوری ایران، محمد هاشمی‌رفسنجانی رئیس اسبق صدا و سیمای ایران و محمد باقر قالیباف شهردار تهران از جمله چهره‌های سرشناسی بودند که در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کردند.

در هفته‌های اخیر برخی از فعالان سیاسی و حامیان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران این پیشنهاد را مطرح کرده‌بودند که یک «نامزد پوششی» در انتخابات این دوره حاضر شود تا بتواند به آقای روحانی کمک کند. پیش از این هم اعلام شده بود احتمالا اسحاق جهانگیری این نقش را برعهده می‌گیرد.

معاون اول حسن روحانی در دقایق پایانی آخرین روز ثبت‌نام وارد وزارت کشور شد و اعلام کاندیداتوری کرد. وی بعد از ثبت‌نام اعلام کرد: «من و آقای روحانی کنار هم و مکمل هم هستیم.» وی افزود: «ما تلاش می‌کنیم با رعایت اخلاق نقد خود را به برنامه های رقبا مطرح کنیم.»

اسحاق #جهانگیری نائب الرئيس #روحانى يصل إلى مقر وزارة الداخلية لتسجيل اسمه كمرشح في الانتخابات الرئاسية.#انتخابات_ايران2017#همسايهpic.twitter.com/pE4Zlj2N3J

— همسايه (@Hmsayh) April 15, 2017

محمدهاشمی: با تصمیم جمعی خانواده هاشمی کاندیدا شدم

برادر اکبر هاشمی ‌رفسنجانی بعد از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تصمیم برای حضور در انتخابات یک تصمیم جمعی با خانواده هاشمی بوده است.

طبق گزارش ایسنا آقای هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع روحانی کنار خواهد رفت؟ گفت: « این حرف‌ها برای کناره گیری زود است.»

خبرنگاران از این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مشورتش با اصلاح‌طبان سوال کردند که وی در پاسخ گفت: «با برخی افراد در این زمینه صحبت کرده‌ام که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم. من هم مشورت داشته‌ام و هم به من تکلیف شده که در انتخابات حضور داشته باشم، زیرا صحنه‌های انتخابات بسیار حساس است و به من تکلیف شد که در صحنه حضور داشته باشم.»

شعار «تخلف تخلف» مخالفان قالیباف

محمد باقر قالیباف شهردار تهران و یکی از پنج نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) در آخرین ساعت‌های باقی مانده با حضور در وزارت کشور برای سومین دور ثبت‌نام کرد. وی در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ هم جزو کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود.

بنا بر گزارش ایلنا در حالی که عده‌ای مقابل درب وزارت کشور با دیدن قالیباف شعارهایی در حمایت از او سر دادند، گروهی هم در مخالفت و علیه او شعار دادند. مخالفان وی با شعار «تخلف تخلف» به نامزدی قالیباف در انتخابات واکنش نشان دادند.

ورود قالیباف به وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات [منبع: کانال تلگرام جمنا] pic.twitter.com/GlzXeWYiOU

— Arash Bahmani (@ArashBahmani) April 15, 2017

آقای قالیباف بعد از ثبت‌نام با بیان اینکه پنج میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، افزود: «نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر می‌دهم.»

یکی از نامزدهای جمنا انصراف داد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی‌نژاد (نامزد جمنا) ، حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر علوم دولت نهم، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب از دیگر کسانی بودند که برای اعلام نامزدی به وزارت کشور رفتند.

مهرداد بذرپاش، یکی از پنج گزینه نهایی جمنا با حضور در وزارت کشور و اعلام انصراف، گفت:«به نفع جریان انقلاب ثبت‌نام نمی‌کنم و ایده‌هایم را در اختیار جریان انقلاب می‌گذارم.»

از مهمترین چهره‌هایی که برای انتخابات این دوره ثبت‌نام کرده و خبرساز شد، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران است که در روز دوم با اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی به وزارت کشور رفت و به همراه آقای بقایی برای انتخابات دوره دوازدهم ثبت‌نام کرد.
آقای احمدی‌نژاد بعد از ثبت‌نام اعلام کرد: « ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.»

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

در مجموع طی ۵ روز ۱۶۳۶ نفر برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. از این افراد ۱۴۹۹ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن هستند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا و میان دوره مجلس در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

آگهی

مهلت تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از هشت اردیبهشت آغاز و تا ۲۷ اردیبهشت ۹۶ ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود