ایران با اهتزاز پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالف است

ایران با اهتزاز پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالف است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایران نصب پرچم اقلیم کردستان در کنار پرچم عراق در کرکوک را «تنش آفرین خواند».

نجم‌الدین کریم، فرماندار کُرد کرکوک، اخیرا پرچم اقلیم کردستان را در ساختمان‌های دولتی شهر کرکوک در کنار پرچم عراق نصب کرده است. اکثریت اعضای شورای استان کرکوک با این تصمیم موافقند اما نمایندگان ترکمن و عرب این شورا و همچنین پارلمان عراق با چنین کاری مخالفند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «به اهتزاز در آمدن هر پرچمی غیر از پرچم عراق در کرکوک را که طبق قانون اساسی این کشور تحت حاکمیت دولت فدرال می باشد، اقدامی مغایر با قانون اساسی و تنش آفرین می دانیم.»

اعمال حاکمیت بر شهر نفت‌خیز کرکوک یکی از موارد اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق است.

واکنش قاسمی به اهتزاز پرچم اقلیم کردستان در کرکوک: به اهتزاز درآمدن هر پرچمی غیراز پرچم عراق در کرکوک مغایر قانون اساسی عراق و تنش‌آفرین است pic.twitter.com/6CXJx0wjCN

— روزنامه شرق (@SharghDaily) April 3, 2017

عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ و بر اساس قانون اساسی سال ۲۰۰۵ کشوری فدرال است. اقلیم کردستان عراق مجلس، دولت و نیروی نظامی مستقل خود را دارد. مقام‌های اقلیم بارها خواستار استقلال از عراق شده اند. این مطالبه به‌ویژه پس از پیشروی برق‌آسای داعش در سال ۲۰۱۴ مدتی تقویت شد. با این حال، هجوم نیروهای دولت اسلامی به سوی اقلیم کردستان، مقام‌های این منطقه را ناچار به همکاری با دولت مرکزی و متحدانش برای مقابله با این گروه کرد.

عراق به همراه ایران، ترکیه و سوریه چهار کشور اصلی موطن کرد‌ها در خاورمیانه است. با وجود تلاش‌های احزاب و سازمان‌های سیاسی-نظامی کردها در قرن بیستم و سال‌های اخیر برای جدایی و تشکیل یک کردستان مستقل، چنین امری کماکان محقق نشده است.

در جریان جنگ داخلی سوریه – که بحران اصلی منطقه به شمار می‌رود- نیروهای کرد سوری و اقلیم کردستان عراق موضع واحدی ندارند؛ درحالی که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به پ‌کا‌کا در ترکیه نزدیک است، به نظر می‌رسد مناسبات تنگاتنگ اقلیم کردستان و ترکیه باعث شده تا پیشمرگه‌های اقلیم در محدوده سیاست‌های آنکارا در سوریه عمل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است

ایران در پاسخ به «کشته شدن فرماندهان سپاه» توسط اسرائیل به «مقر موساد» در عراق حمله موشکی کرد