مناقشه دو کشور اروپایی بر سر کنترل جبل الطارق

مناقشه دو کشور اروپایی بر سر کنترل جبل الطارق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دهکده کوهستانی و استراتژیک جبل الطارق بار دیگر منشا تنش بین بریتانیا و اسپانیا شده است، دو کشور با سابقه تاریخی مناقشه بر سر تملک این آبراه که اقیانوس اطلس را به دریای مدیترانه متصل می…

آگهی

دهکده کوهستانی و استراتژیک جبل الطارق بار دیگر منشا تنش بین بریتانیا و اسپانیا شده است، دو کشور با سابقه تاریخی مناقشه بر سر تملک این آبراه که اقیانوس اطلس را به دریای مدیترانه متصل می کند. اما این بار برکسیت در اوج گرفتن این تنش بی تاثیر نبوده است.

بنا به دستورالعمل اتحادیه اروپا هر گونه مذاکره یا تصمیم گیری در مورد جبل الطارق باید با مشارکت اسپانیا انجام شود. این نکته برای منطقه ای که جز سرزمین های فرادریایی بریتانیا محسوب می شود موجب برانگیختن تعصب بریتانیایی می شود.

بنا به پیمان اوتریخت، جبل الطارق از سال ۱۷۱۳ در دست بریتانیا بوده است. در همه پرسی سال ۲۰۰۲، ۹۹ درصد ساکنان آن به ادامه تملک بریتانیا رای دادند. این درحالی است که در همه پرسی برکسیت، ۹۶ درصد از ۳۳ هزار سکنه جبل الطارق به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. اسپانیا بارها مدعی بازپس گرفتن این قلمرو چند کیلومتری شده است که قرن هجدهم در جنگ با نیروهای هلند و بریتانیا از دست داد.

برکسیت بر آینده ساکنان جبل الطارق چه تاثیری دارد؟ پس از سال ۲۰۱۳ و تشدید تدابیر امنیتی برای کنترل در مرزها، ترافیلک در این منطقه غیرقابل تحمل شده است. منزوی شدن از توریسم و جهانگردی اروپا موسسات مالی جبل طارق را نگران کرده است که از محل قمار و توریسم درآمد فراوانی دارند. محدودیت های مرزی پس از برکسیت موجب نگرانی ده هزار اسپانیایی شاغل در این بهشت مالیاتی است که در آن مالیات شرکتها ۳۰ در صد و ۲۵ در صد کمتر از اسپانیا و بریتانیا است.

گفته های مایکل هاوارد، رییس پیشین حزب محافظه کار بریتانیا و مقایسه جبل الطارق با فالکلند در جنگ میان آرژانتین و بریتانیا هیزمی بر این آتش بود. مایکل هاوارد گفت: «۳۵ سال پیش یک نخست وزیر زن دیگر برای آزادی گروه کوچکی از شهروندان بریتانیایی نیروهای عملیاتی را به یک کشور اسپانیایی زبان دیگر اعزام کرد. و ایمان قطعی دارم که نخست وزیر فعلی ما با حمایت از مردم جبل الطارق اراده مشابه ای را به نمایش خواهد گذاشت.»

در واکنش، آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا گفت: «به نظر می رسد یک نفر کنترل خود را از دست داده است.» با اینکه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تلاش کرد گفته های همکار حزبی خود را کم اهیمت نشان دهد، با این حال این بحران تنها یکی از پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امواج برخاسته از برکسیت به جبل الطارق رسید

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان