واکنش ایران به تمدید ماموریت عاصمه جهانگیر

واکنش ایران به تمدید ماموریت عاصمه جهانگیر
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. ایران نیز این تمدید ماموریت را محکوم کرد و آن را «فاقد ضرورت، وجاهت و پشتوانه حرفه‌ای» دانست.

به گزارش وب‌سایت «یو ان»، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه چهارم فروردین ماه، قطعنامه شوراى حقوق بشر درباره تمديد فعالیت گزارشگر ويژه حقوق بشر براى ايران را با ۲۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید. پیش‌نویس این قطعنامه توسط کشورهای سوئد، آمریکا، مولداوی و مقدونیه ارائه شده بود.

عراق، کوبا، برزیل و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که با صدور این قطعنامه مخالف بودند. ایران نیز در جلسه رای‌گیری، این قطعنامه را «سیاسی و جانبدارنه» خواند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۲ رای موافق، ۱۲ مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران رای مثبت داد pic.twitter.com/DVEyKYRAwC

— حقوق بشر در ایران (@ICHRI_Fa) March 24, 2017

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را «نشانه‌ای آشکار از سیاسی‌کاری و سوء استفاده تعداد محدودی از کشورها از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی، روز جمعه و بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ایران و اکثر کشورهای عضو شورای حقوق بشر که از این قطعنامه در سطوح مختلف حمایت نکرده‌اند، این قطعنامه فاقد ضرورت، وجاهت و پشتوانه حرفه‌ای است؛ بنابراین اعتقاد راسخ داریم گزارشگری که با چنین پشتوانه ضعیف و آکنده از شبهات گوناگون به این سمت منصوب شده است، با مشکل اساسی در اصالت و مشروعیت خود مواجه است و طبعا نمی‌توان انتظار داشت تا ماموریت خود را بر اساس اصول مصرح در شرح وظایف گزارشگران ویژه از جمله ضرورت رعایت استقلال، انصاف، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری انجام دهد؛ این وضعیت تاسف بار را می‌توان در رفتار و عملکرد گزارشگر قبلی و جدید به روشنی مشاهده کرد.»

وزارت خارجه تمدید ماموریت «عاصمه جهانگیر» را محکوم کرد: وزارت امور خارجه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر… https://t.co/oxGPOJD1CR

— Alalam Farsi (@AlalamFarsi) March 24, 2017

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۰ قطعنامه بررسی نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد که برپایه آن، گزارشگری ویژه برای بررسی حقوق بشر و موارد نقض آن در جمهوری اسلامی تعیین شد. در ابتدا احمد شهید این سمت را برعهده داشت که از سال گذشته این ماموریت به عهده خانم عاصمه جهانگیر گذاشته شد. از شش سال قبل تاکنون ایران به گزارشگران ویژه حقوق بشر در امور ایران اجازه سفر به کشور را نداده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران چه می‌دانیم؟

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در سن ۶۶ سالگی درگذشت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود