چهارشنبه سوری؛ مراسمی با دهها زخمی و دست کم ۹ جانباخته

چهارشنبه سوری؛ مراسمی با دهها زخمی و دست کم ۹ جانباخته
Copyright 
نگارش از محمد جواد شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عصر سه شنبه ۲۴ اسفند، تهران و شهرهای دیگر زیر سیطره ترقه بازی و صدای انفجار نارنجک هایی بود که از آغاز مراسم چهارشنبه سوری خبر می دهد. انفجارهایی که به گزارش خبرگزار فارس تاکنون ۸۹ مجروح و ۹ کشته بر جای گذاشته است.

فارس به نقل از سخنگوی اورژانس کشور نوشته است که از ۱۷ اسفند سال جاری تا ساعت ۱۹ سه شب به وقت تهران، ۱۰۳ نفر مصدوم شده اند.

این خبرگزاری همچنین از انتقال کودکی به بیمارستان فارابی خبر داده که در هنگام عبور از خیابان به دلیل پرتاب ترقه دچار آسیب شده است.

سایت الف نیز از انفجاری در ساختمانی مسکونی در خیابان اول نیروی هوایی خبر داده است. این حادثه در یک مجتمع ۵ طبقه رخ داده که در پشت بام آن ۴ جوان ۱۸ تا ۲۰ ساله در حال ساخت مواد منفجره بودند که دچار حادثه شدند. سخنگوی آتش نشانی تهران گفته است که حال یکی از این مصدومان وخیم است.

کمپین چهارشنبه سوری بی‌خطر

در روزهای گذشته سازمان زیبا سازی شهر تهران از طرح‌های فرهنگی با عنوان «چهارشنبه سوری بدون خطر» پرده برداری کرده و عروسک‌های محبوب برنامه‌های مختلف تلویزیونی را با شعارهایی متفاوت بر روی بیلبوردهای شهری فرستاده است تا مردم کمتر از ترقه‌ها و نارنجک‌های پر خطر استفاده کنند.

با این حال این کمپین در شبکه‌های اجتماعی از ظهور و بروز چندانی برخوردار نبود و به نظر نمی رسد این کمپین تاثیری معنا داری بر کاهش تعداد مصدومان حوادث امسال گذاشته باشد.

تجارت چهارشنبه سوری

متهم اصلی مواد محترقه غیر مجاز که بیشترین حادثه را در کشور ایجاد کرده، چین است. با اینکه خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه خبری عصر ایران از واردات کانتینری مواد محترقه قاچاق به کشور خبر می دهد با این حال مشخص نیست که چه افراد یا دستگاههای توانایی واردات کانتینری این مواد را دارا هستند. در حالی که واردات مواد محترقه منوط به اخذ مجوز از وزارت دفاع می باشد، جستجوی ما برای یافتن آماری از واردات آنچه وزارت دفاع ایران «اقلام محترقه» نامگذاری کرده است، نتیجه‌ای در بر نداشت.

به گزارش عصر ایران واردات قاچاق اقلام محترقه بطور سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است.
جلال بهشت نژاد مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولیدی مواد محترقه مجاز در کشور است می گوید:« اقلام محترقه‌ای غیر استانداردی که دولت چین کشف می کند برای این که منهدم نکند به صورت کانتینری به کشورهایی مثل ایران و سومالی صادر می کنند.»

حسین کوچکیان فرد رئیس اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که چرا ترقه چینی ارزان تر از ترقه‌های تولید داخل است، می گوید: «چون ترقه‌های چینی، ایمن نیست ارزان تر هستند.»

جشن و عزاداری دو روی یک سکه

جشن و عزاداری دو روی یک سکه اند و از رفتار فرهنگی مشابهی حکایت دارند که در هر دو حالت آن در ایران، حقوق بسیاری از مردم ضایع می شود. در چهارشنبه سوری بسیاری از ترس ترقه‌ها و انفجار نارنجک‌ها از رفت و آمد در خیابان‌ها اجتناب می کنند و ناچارند صداهای ناهنجار این مراسم را تحمل کنند. در عزاداری‌ها نیز بسیار ناچارند صدای طبل و سنج دسته‌های عزاداری را که از بلندگوهای قوی پخش می شود تحمل کنند.

اصلاح شیوه ابراز رفتارهای فرهنگی در جشن و عزاداری را نمی توان برای بخشی (چهارشنبه سوری) تجویز و برای بخشی دیگر (عزاداری) نادیده گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوادث چهارشنبه سوری در ایران ۹ کشته و حدود ۲ هزار مصدوم برجای گذاشت

نگاهی به جشن‌های زمستانی آتش در گوشه و کنار دنیا

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند