هلند: انتخاباتی با راست افراطی در آستانه در دولت

هلند: انتخاباتی با راست افراطی در آستانه در دولت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات هلند، یکی از مهمترین مبارزات انتخاباتی است که امسال اروپا شاهد آن خواهد بود.

آگهی

انتخابات هلند، یکی از مهمترین مبارزات انتخاباتی است که امسال اروپا شاهد آن خواهد بود. در این انتخابات سراسری که پانزدهم مارس، بیست و پنجم اسفند برگزار می شود رای دهندگان پارلمان جدید کشور و دولت آینده را انتخاب خواهند کرد. اما چه دولتی؟

شعارهای انتخاباتی نامزدان عمدتا بر خواسته های اقتصادی استوار است در حالی که برآمد پوپولیسم و نیروگرفتن احزاب راست افراطی سوار بر این موج، هراسی همه گیر و مشهود است. حزب «آزادی» به رهبری خرت ویلدرز با فاصله ای دو درصدی، حزب حاکم ( به ترتیب ۱۶ و ۱۴ درصد رای دهندگان) و گرایش محافظه کار را تعقیب می کند. کمپین انتخاباتی آقای ویلدرز، مانند مارین لوپن در فرانسه در تجهیز رسانه ای موفق بوده است. خرت ویلدرز با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اروپا گفت: «جنبشهای شبیه جنبش من در فرانسه، آلمان و اتریش همه ما از چند سال گذشته و حتی پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حال قویتر شدن هستیم.»

ممکن است حق با آقای ویلدرز باشد، ولی آمار و ارقام حرف دیگری می زنند. حزب راست افراطی «آزادی»، سال ۲۰۱۰ با کسب ۱۵.۷ درصد آرا، پیروزی چشمگیری بدست آورد که سال ۲۰۱۲ به ده درصد کاهش یافت. حتی با وجود تکرار پیروزی گذشته در انتخابات پیش رو، حزب «آزادی» نه تنها قادر به تشکیل دولت نیست بلکه داوطلبان ایجاد ائتلاف با او نیز در چشم انداز نزدیکی نیستند.

هلند کشوری با طیف گسترده سیاسی و تنوع فرهنگی است. پارلمان گذشته شامل ۱۱ حزب و گروه سیاسی و در این انتخابات ۲۸ حزب و جنبش شرکت کرده اند. رای گیریهای اخیر نشان داده اند که احزاب اصلی متعارف، دیگر تنها بازیگران مهم سیاست هلند نیستند. بدون تردید حزب پیروز، برای تشکیل کابینه وظیفه ساده ای پیش رو نخواهد داشت. مارک روته، رهبر حزب آزادی و دمکراسی و نخست وزیر محافظه کار هلند نامزد اصلی در این پیکار انتخاباتی می گوید: «باید بگویم که این دوران سختی برای هلند است. اصولا دورانی که وقت زیادی باید صرف آن کرد. در نهایت ما دولت را تشکیل می هیم.»

از جمعیت ۱۷ میلیونی هلند، ۱۳ میلیون رای می دهند. اما در میان تردیدها یک نکته روشن است: بین نتیجه رای گیری تا تشکیل دولت گامها و فاصله بسیاری وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خرت ویلدرز «نمی تواند وعده هایش را عملی کند»

خیرت ویلدرس می‌گوید آماده چشم‌پوشی از مقام نخست‌وزیری هلند است

چهار دهه زندگی پس از عمل پیوند قلب؛ نام مرد هلندی در رکوردهای گینس ثبت شد