شهردار تهران: اگر باید عذرخواهی شود به خاطر ناکارآمدی‌هاست و نه حادثه پلاسکو

شهردار تهران: اگر باید عذرخواهی شود به خاطر ناکارآمدی‌هاست و نه حادثه پلاسکو
Copyright 
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد باقر قالیباف شهردار تهران بامداد یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه گزارش خود درباره پلاسکو را به شورای شهر ارائه داد. او در ابتدا گفت که گزارش خود را در دو بخش مدیریت بحران در شهر تهران و همچنین بررسی ابعاد پلاسکو مطرح می‌کند.

شهردار تهران ضمن ارائه آمار و ارقامی در مورد تجهیزات آتش نشانی تاکید کرد که لازم است ابهامات و ابعاد حادثه پلاسکو در جلسات تخصصی مورد بحث قرار گیرد. او اضافه کرد: «در حوزه تجهیزات هرگز ادعا نداریم که تجهیزات ما کامل است چرا که قطعا اگر به مانند حادثه پلاسکو دو اتفاق دیگر همزمان رخ می‌داد قادر به اداره کردن آن نبودیم.»

آقای قالیباف در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه برخی می‌گویند باید از بالگرد برای اطفا حریق این ساختمان استفاده می‌شد، گفت: اینکه می‌بینید؛ ناگهان یک تن آب را برای اطفا حریق در محیط خارج از شهر یا جنگل به یکباره بر سر آتش می‌ریزند، کاری است که نمی‌توان در شهر انجام داد و آب را به صورت فله‌ای بر سر یک ساختمان بریزند.

او تایید کرد که برای آتش نشانی هلی کوپتر لازم است و باید به سمت استفاده از آن برویم، اما نباید در شهرداری این کار را انجام دهیم. استفاده از این هلی‌کوپتر در چنین شرایطی خلبان ویژه می‌خواهد و خلبان باید حداقل شش هزار ساعت تجربه پرواز داشته باشد و رسیدگی به این شرایط یک سازمان می‌خواهد که بهترین سازمان برای ما هلال احمر است.

در جریان گزارش شهردار، انتقادات زیادی از سوی برخی اعضای شورای شهر مطرح شد. از جمله رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت پرسید: اطاق مدیریت بحران شما در ساختمان مدیریت بحران دارد خاک می خورد! چرا لایحه آتش نشانی هوایی بعد از یک سال و نیم هنوز به شورا نیامده است؟

تندگویان عضو دیگر شورای شهر گفت: به ما بگویید در خصوص این حادثه چه کسی باید از مردم عذرخواهی کند؟

احمد مسجدجامعی نیز از مدیریت بحران انتقاد کرد و گفت: «در حین عملیات آنجا بودم و یک جوری بحران مدیریت در همان حین وجود داشت! یک نفر از معاونین و خود شهردار هم حضور نداشتند و همه دچار بلاتکلیفی شده بودند. مدیرعملیات مگر می شود عوض شود؟ اما هر روز یک مدیر وجود داشت.»

شهردار تهران در بحث مربوط به مدیریت بحران و ناکارآمدی‌ها در پاسخ گفت: «استثنائاً در شهر تهران مدیریت بحران برعهده شهردار تهران است و من در جایگاه مدیر بحران می‌گویم که مدیریت بحران ما دچار بحران است و اگر باید عذرخواهی شود به خاطر این ناکارآمدی‌ها است و نه به خاطر حادثه پلاسکو.»

او تاکید کرد که ما در قوانین دچار مشکل نیستیم، اما در حوزه مقررات، آیین‌نامه‌ها و ساختارها ناکارآمدی داریم. همچنین بودجه‌ای که توزیع می‌شود؛ ناعادلانه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۳۳ هزار واحد پرخطر دیگر در تهران، حادثه کلینیک سینا اطهر «امنیتی» نبوده است

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

پلی در شهر پاتراس یونان فرو ریخت و قربانی گرفت