یک قاضی فدرال آمریکا اجرای بخش‌هایی از «فرمان ترامپ» را متوقف کرد

یک قاضی فدرال آمریکا اجرای بخش‌هایی از «فرمان ترامپ» را متوقف کرد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک قاضی فدرال آمریکا در حکمی اضطراری اخراج اتباع خارجی مشمول «فرمان ترامپ» از ایالات متحده را موقتا ممنوع کرد. براساس «فرمان ترامپ» که روز جمعه امضاء شد صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران برای۹۰ روز متوقف شد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا روز شنبه نهم بهمن‌ماه در واکنش به «فرمان ترامپ» شکایتی را علیه او به دادگاهی در نیویورک ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز خانم آن دانلی، قاضی دادگاه فدرال با صدور حکمی بخشی از شکایت اتحادیه آزادی‌های مدنی شهروندان آمریکا را موجه دانست.


خانم آن دانلی، قاضی دادگاه فدرال

براساس دستور این قاضی روند بازداشت، اخراج و استرداد کسانی که با ویزای قانونی وارد آمریکا شده اند یا پناهنده هستند، موقتا متوقف شده است. این قاضی فدرال گفته است که بازگرداندن افراد مشمول «فرمان ترامپ» به کشورهای‌شان می‌تواند با زیان‌های قابل‌ توجه و جبران‌ناپذیر همراه شود.

خانم آن دانلی، قاضی دادگاه فدرال در این زمینه که آیا «فرمان ترامپ» نقض قانون اساسی آمریکا است یا خیر، هنوز حکمی صادر نکرده است. قرار است دادگاه در ماه فوریه سال جاری نشست دیگری برگزار کند.

در همین حال وزارت امنیت داخلی ایالات متحده با اعلام اینکه به احکام قانونی احترام گذاشته و آنها را اجرا خواهد کرد گفته است که هنوز حکم اضطراری صادرشده از سوی قاضی فدرال آمریکا را ندیده است.

تجمع مخالفان «فرمان ترامپ»

پس از صدور فرمان دونالد ترامپ، در فرودگاه‌های این کشور از ورود ده‌ها تن از شهروندان هفت کشور مشمول «فرمان ترامپ» جلوگیری شد. حتی افرادی که دارای گرین‌ کارت یا روادید معتبر هم بودند در سالن‌های ترانزیت فرودگاه‌های آمریکا سرگردان شدند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که گروهی از معترضان آمریکایی به «فرمان ترامپ» روز شنبه به فرودگاه جان اف کندی نیویورک رفتند تا مخالفت خود را با این دستور نشان دهند.

در برخی از فرودگاه‌های دیگر آمریکا از جمله فرودگاه لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو نیز برخی از شهروندان تجمع‌هایی در حمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر دونالد ترامپ برگزار کرده‌اند.

معترضین به «فرمان ترامپ»، بیرون فرودگاه سانفرانسیسکو

The scene at #SFO. pic.twitter.com/aDWKYxBIIW

— Patrick O’Neill (@HowellONeill) January 29, 2017

تعدادی از وکلای داوطلب هم گفته‌اند که برای پیگیری حقوقی وضعیت پناهجویانی که از قانون «ترامپ» آسیب می‌بینند در فرودگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

Spotted: SenWarren</a> has arrived to Logan Airport for the <a href="https://twitter.com/hashtag/MuslimBan?src=hash">#MuslimBan</a> protest in Boston <a href="https://t.co/uYSIHf5j1r">pic.twitter.com/uYSIHf5j1r</a></p>— Daniel Hajjar (DanielGHajjar) January 29, 2017

از سوی دیگر ابهام در «فرمان ترامپ» باعث شده است تا پلیس فرودگاه‌های آمریکا برخورد یکسانی با شهروندان این هفت کشور نداشته باشد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا می‌گوید پس از ابلاغ «فرمان ترامپ» حدود ۲۰۰ تن در فرودگاه‌های آمریکا سرگردان شده‌اند. به گفته این اتحادیه این ۲۰۰ نفر یا بازداشت شده‌اند و یا در بخش ترانزیت فرودگاه در انتظار هستند. وزارت امنیت داخلی آمریکا اما می‌گوید که «فرمان ترامپ» تنها جلوی ۱۰۹ نفر برای ورود به خاک آمریکا را گرفته است.

فرماندار ویرجینیا به فرودگاه رفته و از دونالد ترامپ خواسته است تا طرحش را متوقف کند

نزدیکترین فرودگاه بین‌المللی پایتخت در ویرجینیاست؛ فرماندارش رفته فرودگاه، از ترامپ خواسته طرح منع ویزا را متوقف کندpic.twitter.com/gEycYFIWAE

— Hadi Nili (@HadiNili) January 29, 2017

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در فرمانی تحت عنوان «حفاظت از آمریکا در برابر حملات تروریستی» صدور ویزا برای شهروندان کشورهای ایران، عراق، سومالی، سوریه، لیبی، سودان و یمن را برای ۹۰ روز ممنوع کرده بود. طبق این فرمان همچنین صدور روادید برای پناهجویان از سراسر دنیا برای ۱۲۰ روز و برای پناهجویان سوری حتی برای مدتی نامعلوم ممنوع شده است. ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد از این فرصت برای ایجاد سازوکارهای کنترل دقیق‌تر استفاده کند تا از ورود «تروریست‌های رادیکال اسلامی» به خاک ایالات متحده آمریکا جلوگیری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟