یکی از اعضای تیم هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود

یکی از اعضای تیم هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران از بازداشت یکی از اعضای تیم هسته‌ای دولت نهم به اتهام جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان در دولت قبل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران آقای محسنی اژه‌ای روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه در جمع کارکنان «سازمان اطلاعات سپاه» خبر از بازداشت یک «جاسوس اصطلاحی» در دولت نهم داد، اما به نام وی اشاره‌ای نکرد.

سرپرست تیم هسته‌ای در دولت نهم ابتدا علی لاریجانی (تا سال ۱۳۸۶) و سپس سعید جلیلی (تا سال ۱۳۹۲) بود. اعضای تیم علی لاریجانی: «جواد وعیدی، سید علی حسینی تاش، محمدمهدی آخوندزاده، محمد جعفری، سید عباس عراقچی، کاظم غریب‌آبادی و محمد سعیدی» بودند. تیم سعید جلیلی را هم «علی باقری، علی‌اصغر سلطانیه، محمدهادی زاهدی‌وفا، مهدی صفری، سید عباس عراقچی، مهدی محمدی و محمد جمشیدی» تشکیل می‌دادند.

اژه‌ای: در دولت نهم با یکی از کسانی که در تیم هسته‌ای آن زمان بود کار اطلاعاتی شده بود بنده معتقد بودم که او جاسوس اصطلاحی است و دستگیر شد pic.twitter.com/iGtjRtYzQf

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) January 29, 2017

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت: «زمانی در دولت نهم با یکی از کسانی که در تیم هسته‌ای آن زمان بود کار اطلاعاتی شده بود بنده معتقد بودم که آن فرد «جاسوس اصطلاحی» است و وی دستگیر شد. این فرد یکی از کارهایش این بود که به طرف مقابل یاد می‌داد که اگر شما می‌خواهید پیروز شوید چه بگویید و در نظام ما افراد روی چه چیزی حساس هستند و آنها را راهنمایی می‌کرد که چگونه مذاکره کنید و در نظام ما چه کسانی می‌خواهند این مسئله هسته‌ای صلح آمیز به عنوان مسئله ملی جلو برود و چه کسانی می‌خواهند که جلو نرود.»

وی افزود: «این فرد دستگیر شد و زمانی که بنده در وزارت اطلاعات بودم در مرحله اول و در بازپرسی با من تماس گرفتند و گفتند که در گزارش کارشان چه چیزی نوشته‌اند بنده گفتم که کلمه جاسوس را ننویسید، بلکه اتهام وی را ارائه اطلاعات غیرمجاز به بیگانه بنویسید که آنها مطرح کردند بازپرس می‌گوید این فرد جاسوس است. البته ایشان قاضی پرونده است و اینگونه تشخیص می‌دهد اما من از آنها خواستم که به بازپرس بگویند که فلانی می‌گوید عنوان جاسوس را به وی تفهیم نکنید.»


بیشتر بخوانید: ادعاها و واکنش‌ها به حضور «جاسوس» در تیم هسته‌ای ایران

هرچند سخنگوی قوه قضائیه ایران نامی از «جاسوس» تیم هسته‌ای احمدی‌نژاد نبرده است، اما مقامات ایران طی بیش از یک دهه که مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در جریان بوده است، بارها افرادی را به جاسوسی متهم کرده‌اند. حسین موسویان و عبدالرسول دری اصفهانی دو تن از افراد نزدیک به حسن روحانی هستند که متهم به جاسوسی شده‌اند. هرچند این افراد اتهامات‌شان را رد کرده‌اند. شهرام امیری؛ «قهرمان هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد» نیز از دیگر افرادی بود که بعدها به جاسوسی متهم و اعدام شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا