رهبر ایران علی‌اکبر ولایتی را به ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب کرد

رهبر ایران علی‌اکبر ولایتی را به ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران علی‌اکبر ولایتی را به ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد. این منصب از زمان تاسیس تا دو هفته پیش در اختیار اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در پیام انتصاب آقای خامنه‌ای خطاب به اعضای هیات موسس این دانشگاه آمده است: «با عنایت به فقدان تأثرانگیز رئیس محترم هیأت مؤسس و هیأت امناء دانشگاه و سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیأت مؤسس و ضرورت تسریع در انتخاب فرد عهده‌دار این مسئولیت، جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی از اعضای آن هیأت را به‌عنوان رئیس هیأت مؤسس منصوب میکنم تا هیچگونه وقفه‌ای در تمشیت قانونی امور آن دانشگاه- که نقش مؤثری در امر آموزش عالی کشور دارد- بوجود نیاید.»

با حکم رهبر انقلاب، علی اکبر ولایتی به جای آیت‌الله هاشمی به ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد منصوب شد.

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) January 20, 2017

رهبر ایران از اعضای هیات موسس، هیات امنا دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته است تا با آقای ولایتی همکاری کنند.

این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که چهار روز پیش، خبرگزاری مهر به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش کرده بود که «نیازی نیست که فرد جدیدی به عنوان هیات موسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.» در این گزارش که روز دوشنبه ۲۷ دی منتشر شده بود، «این منبع آگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی» گفته بود: «ترکیب هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اساسنامه این دانشگاه ۹ نفر است که اگر این تعداد به کمتر از ۶نفر برسد، در آن صورت باید یک فرد جدید معرفی شود. اکنون تعداد اعضای هیات موسس با فوت آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی به کمتر از ۶ نفر نرسیده است.»

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: بنابراین هیات موسس دانشگاه آزاد نیازی ندارد که افراد جدیدی را به عنوان هیات موسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند، البته نه اینکه نتواند کسی را پیشنهاد دهد، الزامی ندارد.

وی افزود: درباره رئیس هیات موسس نیز باید اعضای هیات موسس رای گیری کرده و از بین خودشان رئیس انتخاب کنند این گونه نیست که رئیس هیات موسس نیز در شورا تصویب شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که نامش فاش نشده با تاکید بر «روحانی» بودن جایگزین آقای رفسنجانی گفته بود: «۳ نفر از اعضای هیات موسس باید در هیات امناء حضور داشته باشند و یکی از این افراد باید روحانی باشد، باتوجه به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خود رئیس هیات امناء بوده و روحانی بود بعد از فوت وی باید هیات موسس یکی از روحانیان عضو هیات موسس را جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی کند و سپس رئیس هیات موسس انتخاب شود.»

آقای ولایتی وزیر امور خارجه اسبق ایران، از سال ۱۳۹۲ تاکنون، با حکم اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. وی همچنین مشاور رهبر ایران در امور بین‌المللی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا