اوباما وضعیت اضطراری ملی علیه ایران و پنج کشور دیگر را تمدید کرد

اوباما وضعیت اضطراری ملی علیه ایران و پنج کشور دیگر را تمدید کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سیزدهم ژانویه/ ۲۴ دی فرمان‌های اجرایی ناظر بر «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران، کوبا، ونزوئلا، لیبی، زیمباوه و روسیه را تمدید کرد.

در بیانیه‌ کاخ سفید درباره تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران آمده است: «وضعیت اضطراری ملی علام شده در قبال ایران در ۱۵ مارس سال ۱۹۹۵ باید تا بعداز ۱۵ مارس سال ۲۰۱۷ ادامه یابد.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و پایبندی ایران به تعهدات مندرج در برجام، «شماری از رفتارها و سیاست‌های این کشور» به مثابه عملکردهای «غیرعادی» قلمداد شده که «امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده آمریکا را به خطر می‌اندازند.» رئیس جمهوری آمریکا گفته است که با وجود لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های «غیرهسته‌ای» علیه این کشور کماکان به قوت خود باقی هستند.

#WhiteHouse: Notice — Continuation of the National Emergency With Respect to Iran https://t.co/0pTpjQX2Fm

— FederalGov News (@FederalGovNews) January 13, 2017

در این بیانیه تصریح شده است که وضعیت اضطراری تمدید شده، حاضر (شماره ۱۲۹۵۷) با دستور ریاست جمهوری ۱۲۱۷۰ مورخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ متفاوت است. آقای اوباما در نوامبر سال گذشته میلادی این دستور ریاست جمهوری را نیز تمدید کرده بود.

آقای اوباما بیستم ژانویه، شش روز دیگر کاخ سفید را ترک می‌کند. بسیاری از جمهوریخواهان و کشورهای رقیب جمهوری اسلامی در منطقه سیاست وی در قبال تهران را به شدت نقد می‌کنند. دونالد ترامپ، جانشین آقای اوباما از سرسخت‌ترین منتقدان برجام است و بارها در زمان کارزارهای انتخاباتی از سیاست‌های منطقه‌ای ایران انتقاد کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟