مذاکرت وحدت قبرس بدون دستیابی به توافق نهایی یک هفته به تعویق افتاد

مذاکرت وحدت قبرس بدون دستیابی به توافق نهایی یک هفته به تعویق افتاد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مذاکرات برای وحدت دو بخش ترک نشین و یونانی نشین جزیره قبرس روز پنجشنبه در شهر ژنو سوئیس، بدون دستیابی به توافق نهایی پایان یافت تا گفتگوها حدود یک هفته بعد در ۱۸ ژانویه از سر گرفته…

آگهی

مذاکرات برای وحدت دو بخش ترک نشین و یونانی نشین جزیره قبرس روز پنجشنبه در شهر ژنو سوئیس، بدون دستیابی به توافق نهایی پایان یافت تا گفتگوها حدود یک هفته بعد در ۱۸ ژانویه از سر گرفته شود.

قبرس، مستعمره سابق بریتانیا، از سال ۱۹۷۴میلادی با هجوم ارتش ترکیه در واکنش به کودتای مورد حمایت یونان با هدف الحاق قبرس به خاک این کشور، به دو بخش تقسیم شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت:«هنوز مسائل مهمی هستند که حل نشده اند یا تکلیفشان مشخص نیست. ما به خاطر عدم آمادگی یونان و خواستش مبنی بر تعیین زمان جدید مذاکرات با دید بدی نمی نگریم، بلکه مثبت می بینیم. گفتند آماده نیستند و باید بین خودشان صحبت کنند، ما تاریخ جدیدی تعیین کردیم اما نه تاریخی که آنها می خواستند و دیر بود بلکه زمانی زودتر.»

نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان هم گفت:«بر سر تشکیل گروهی بین المللی که تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحوه اجرای تصمیمات گرفته شده خواهد پرداخت، توافق کردیم. بدیهی است ما حق دخالت را محفوظ نمی دانیم و خواهان خروج نظامیان از جزیره هستیم.»

از جمله موضوعات مهم در مذاکرات حضور۳۰ هزار نیروی نظامی ترکیه است که در شمال قبرس مستقرند و یونان خواهان خروج آنهاست.

خبرنگار یورنیوز از ژنو می گوید:«از این به بعد هم گفتگوها در خصوص موضوعاتی که مشخص و معلوم هستند ادامه خواهد یافت. دبیر کل سازمان ملل متحد هم اظهار امیدواری کرد که طرفین در دستیابی به توافق در دیدار بعدی آخرین تلاش هایشان را خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز کنفرانس ژنو با حضور وزرای خارجه ترکیه، بریتانیا و یونان

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند