نامه دانشمندان آمریکایی به ترامپ برای پایبندی به برجام

نامه دانشمندان آمریکایی به ترامپ برای پایبندی به برجام
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گروهی از دانشمندان در ایالات متحده آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب این کشور خواستند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

به گزارش نیویورک تایمز که این خبر را در تارنمای خود منتشر کرده، این گروه از دانشمندان در نامه سه صفحه‌ای خود برجام را به عنوان «سدی محکم در برابر هر گونه تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای» توصیف کرده‌اند.

در این نامه که به امضای ۳۷ تن از برجسته‌ترین دانشمندان آمریکایی رسیده، خطاب به دونالد ترامپ آمده است: «از شما درخواست می‌کنیم این دستاورد راهبردی و مهم ایالات متحده را حفظ کنید.»

منظور از این «دستاورد»، توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران یا سند برجام است که روز ۲۳ تیر ۹۴ میان ایران از یک سو و آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی از سوی دیگر امضا شد. برجام همچنین به عنوان نقطه آغازی بر حذف تحریم‌های چند ساله علیه ایران محسوب می شود.

امضا کنندگان این نامه شامل برندگان جایزه نوبل، شماری از سازندگان پیش کسوت تسلیحات اتمی، مشاوران علمی پیشین کاخ سفید و مدیران اجرایی بزرگترین انجمن‌های علمی جهان هستند. ۲۹ تن از این افراد در گذشته نیز با نوشتن نامه به باراک اوباما، از اقدام او در امضای برجام تقدیر کرده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، نامه دانشمندان آمریکایی به ابتکار ریچارد لارنس گاروین، فیزیکدان ۸۸ ساله تهیه شده که در ساخت نخستین بمب هیدروژنی جهان نقش داشته است.

۳۷ دانشمند آمریکایی ضمن تأکید بر لزوم حذف غنی‌سازی اورانیوم در ایران به عنوان سوخت سلاح هسته‌ای، در نامه خود به دونالد ترامپ یادآوری کرده‌اند که ایران تاکنون در چارچوب برجام، فعالیت حدود دو سوم دستگاه‌های سانتریفیوژ مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده، بیش از ۹۵ درصد اورانیومی را که با آن غنی‌سازی ۴ درصدی انجام داده صادر کرده و تولید اورانیوم غنی شده بالای ۲۰ درصد را که نزدیک به میزان سوخت لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای است، کنار گذاشته است.

طرفداران توافق هسته‌ای با ایران در جهان، نگران لغو این توافقنامه به دست ترامپ هستند. دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود، برجام را «بدترین توافق» به دست آمده خوانده و گفته بود اولویت کار او «بر هم زدن این توافق فاجعه‌بار» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟