مروری بر حواشی مهم بازیهای المپیک ریو

مروری بر حواشی مهم بازیهای المپیک ریو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آغاز بازیهای المپیک ریو با چالشها و نقدهای فراوانی علیه سازمان دهندگان و مقامات برزیلی آغاز شد.

آگهی

آغاز بازیهای المپیک ریو با چالشها و نقدهای فراوانی علیه سازمان دهندگان و مقامات برزیلی آغاز شد. ابتدا فعالان سیاسی برزیلی نارضایتی خود نسبت به هزینه بالای این بازیها نشان دادند. آلودگی بالای خلیج ریو بحثهای زیادی را مطرح کرد تا جاییکه بسیاری از ورزشکاران صحبت از عدم شرکت در رقابتها کردند.

شیوع ویروس زیکا هم بر نگرانی ها افزود اما در جریان بازیها اتفاق خاصی نیفتاد و بازیها بدون حادثه و یا اعتراضات فعالان سیاسی انجام شد.

در آستانه بازیها گزارش مک لارن درباره دوپینگ و افشاگریهای او باعث شد تا بسیاری از ورزشکاران روس از حضور در المپیک ریو محروم شوند. در میان آنها کل تیم دوومیدانی روسیه از حضور در المپیک محروم شد. حتی ورزشکارانی که متهم به دوپینگ نشده بودند.

در گزارش مک لارن افشاگری مهمی عنوان شده بود. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هزار ورزشکار روس تحت حمایتهای دولتی از مواد نیروزا استفاده کرده بودند. با وجود این موضوع روسها المپیک را با جایگاه چهارم بپایان رساندند.

مایکل فلپس پس از درخشش خارق العاده در المپیک لندن اعلام کرد که آخرین المپیکش بوده اما در عین شگفتی، پس از ماهها دوری از شنا، افسردگی و مصرف بیش از اندازه الکل و ماریجوانا دوباره با اراده ای آهنین خود را آماده کرد تا در المپیک ریو شرکت کند. او آمد و بار دیگر شگفتی آفرین شد و پنج مدال دیگر را به کلکسیون بی شمار افتخاراتش اضافه کرد.

او در مجموع پنج حضور در بازیهای المپیک موفق به کسب ۲۳ مدال طلا شد.

اوسین بولت اسطوره دوومیدانی جهان هم بار دیگر چون در المپیک درخشید. او بار دیگر توانست سه مدال طلای المپیک بگیرد. صد متر، دویست متر و ۴ در صد متر. رکوردی بی نظیر برای سلطانی که دیگر او را در بازیها نمی بینیم. امکان دارد برای آخرین بار در رقابتهای جهانی لندن در سال ۲۰۱۷ شرکت کند.

در دوومیدانی زنان. الیسون فلیکس بدل به مدال آورترین ورزشکاران دوومیدانی زنان شد. فلیکس آمریکایی در برزیل پنجمین و ششمین مدال طلا را برگردن انداخت. هر چند او در دویست متر و ۴۰۰ متر طلا نگرفت اما موفق شد در ۴ در صد متر و ۴ در ۴۰۰ متر جبران کرد و اسطوره شد.

یک آمریکایی دیگر در این رقابتها هم کاری کرد کارستان. سیمون بایلز ژیمناست جوان یک متر و چهل وپنج سانتی متری آمریکا موفق شد در عین شگفتی ۴ مدال طلای این بازیها را کسب کرد.

پس از ایالات متحده بریتانیا موفق شد بهتر و برتر از چین و روسیه مکان دوم جدول بازیهای المپیک ریو را از آن خود کند. آنها ۶۷ مدال این رقابتها را درو کردنند و در میان ۲۷ مدال طلای از آن ورزشکاران جزیره شد. برادران براونلی بردالی ویگینز و مدال طلای تنیس مردان توسط سید شماره مردان جهان اندی ماری و دو مدال طلای مو فرح در پنچ و ده هزار متر مردان جهان.

و سرانجام برزیلی ها سرانجام در خانه موفق شدند مدال طلای المپیک را از آن خود کنند. البته در مرحله مقدماتی بازیهای نه چندان زیبایی را به نمایش گذاشتند و در مقابل افریقای جنوبی و عراق تن به تساوی دادند و با پیروزی در مقابل دانمارک و سپس کلمبیا، هندوراس و نهایتا المان در بازی پایانی آنهم در ضربات پنالتی مدال طلای المپیک را از آن خود کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی‌های المپیک زمستانی پکن با صدر نشینی نروژ در جدول مدال‌ها پایان یافت

کمیته بین‌المللی المپیک قوانین جنجال برانگیز علیه ورزشکاران تراجنسیتی را لغو کرد

سایونارا توکیو بُنژور پاریس؛ آیا کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ ناکام بود؟