سوریه و افغانستان؛ مرگبارترین کشورها برای روزنامه‌نگاران

سوریه و افغانستان؛ مرگبارترین کشورها برای روزنامه‌نگاران
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در طول سال ۲۰۱۶ میلادی، ۷۴ روزنامه نگار کشته شده اند. بر اساس آمار سالانه گزارشگران بدون مرز که در وبسایت این سازمان منتشر شده، از این تعداد ۵۳ نفر عامدانه به قتل رسیده و ۲۱ تن حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند.

آمار منتشره برای نخستین بار به جز خبرنگاران، شامل همکاران رسانه‌ها و شهروندخبرنگاران هم می‌شود. طبعا بیشتر این افراد در کشورهایی که تنش، درگیری و ناامنی در آنها جریان دارد، کشته شده‌اند. نام سوریه با ۱۹، افغانستان با ۱۵، مکزیک با ۹، عراق با ۷ و یمن با ۵ کشته در ، عراق، لیبی، یمن و افغانستان در نخستین رده‌های این سیاهه به چشم می‌خورد.

در عین حال این آمار نسبت به سال گذشته که ۱۰۱ ننفر بود، کاهش نشان می‌دهد. نویسندگان آمار گزارشگران بدون مرز این کاهش را چنین توجیه می‌کنند که از شمار روزنامه‌نگارانی که در مناطق پرخطر کشورهای دیگر حضور می‌یابند کاسته شده است، به طوری که در سال گذشته تنها ۴ گزارشگر در کشوری غیر از کشور خودشان کشته شده‌اند.

بیلان روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ٢٠١٦ https://t.co/rdJYYhNOgcpic.twitter.com/fV4sfV5RVs

— گزارش‌گران بدون مرز (@RSF_persan) 19 décembre 2016

در میان خبرنگاران کشته شده در جهان نام ۵ تن نیز به چشم می‌خورد. سه نفر از این زنان قربانی، خبرنگار شبکه طلوع افغانستان بودند که بر اثر حمله انتحاری به همراه چند تن دیگر از همکارانشان، جان خود را از دست دادند.

نام محسن خزایی خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۲۲ ابان ماه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به ناحیه سر در منطقه منیان در غرب شهر حلب کشته شد نیز در آمار منتشره گنجانده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد

پایان کار احمد جنتی؛ رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری کیست؟

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟