ایران: سخنان اوباما درباره نقش ایران در جنگ حلب از روی عصبانیت است

ایران: سخنان اوباما درباره نقش ایران در جنگ حلب از روی عصبانیت است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایران می‌گوید سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره نقش ایران و روسیه در جنگ حلب سوریه از روی عصبانیت بوده است. باراک اوباما جمعه گذشته با یادآوری «تهاجم وحشیانه» رژیم سوریه و متحدان روسی و ایرانی آن در شهر حلب که به تعبیر او «تمام دنیا را وحشتزده کرده» گفته بود: «مسئولیت این بی‌رحمی را تنها در یک جا باید جستجو کرد و آن نزد رژیم اسد و متحدان او یعنی روسیه و ایران است. آنها دستشان به این خون و این وحشی‌گری آلوده است.» پیش از آقای اوباما نیز چند تن از رهبران اروپایی از نقش روسیه و ایران در نبرد حلب انتقاد کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه در واکنش به سخنان اوباما درباره حلب گفت: «آنچه درباره سوریه رخ داد برخلاف پیش بینی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود، آنها تصور می‌کردند می‌توانند در سال اول حاکمیت را سرنگون کنند اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ارتش طی ٢ ماه گذشته در حلب با جدیت کار خود را دنبال کردند که این موضوع طرف مقابل را در وضعیت دشواری قرار داده و آنها به دنبال فرافکنی در این باره هستند و سخنان اوباما را از این زاویه می‌بینم که از روی عصبانیت است، زیرا گروه‌های تروریستی که از سوی خود آنها تجهیز شده‌اند شکست خوررند و امیدوارم سوریه نقطه‌ای جدی برای سرکوب و حذف گروه‌های تروریستی باشد.»

اوباما: دست رژیم #اسد، #روسیه و #ایران به خون و وحشیگری آلوده است https://t.co/H6D8oOME7ipic.twitter.com/oapDPWssoQ

— euronews فارسی (@euronews_pe) December 17, 2016

پس از ماه‌ها محاصره شهر حلب سوریه، مقامات سوری و رسانه‌های ایران اعلام کردند که این شهر را آزاد کرده‌اند. در همین حال روز پنجشنبه هم گزارش شد که در شرق حلب آتش‌ بس برقرار شده است. همزمان گفته شده پس از توقف نبرد در شرق حلب، انتقال غیرنظامیان از این منطقه از روز یکشنبه از سرگرفته شد. این درحالیست که پنج دستگاه اتوبوس که برای خارج کردن تعدادی از ساکنان کفریا و فوعه به این منطقه اعزام شده بودند هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند که در نتیجۀ آن یک تن کشته شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری به ترکیه «به زمان مناسب دیگری» موکول شده است. وی افزود که دلیل تاخیر این سفر، مسافرت رییس‌جمهوری ایران و حجم کاری زیاد آقای جهانگیری است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی قرار بود روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه در راس هیات بلندپایه‌ای به آنکارا سفر کند. قرار بود معاون رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه روز سه‌شنبه در استانبول در همایش کارآفرینان ایران و ترکیه شرکت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

امیرعبداللهیان: فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه می‌یابد

بدل قاسم سلیمانی در مراسم گرامیداشت سید رضی موسوی شرکت کرد